Eon Eon5 Beta - Visdom har blivit alldeles för kritisk för samtliga karaktärer.

Otto Boll

Veteran
Joined
7 Sep 2023
Messages
12
Har suttit och läst en del av betan ett tag nu och vi provade även rulla fram lite karaktärer inom spelgruppen. Så här följer mitt absolut största aber:

Visdom har getts en obalanserat framträdande särställning jämtemot andra attribut i mitt tycke eller så missförstår jag det hela (se exempel nedan).
Som enda överlevande primära attribut från ver. 4 så har visdom givits en väldigt stark roll i dess förhållande till kunskapsfärdigheter.
På s. 168 i Rollpersonsboken så framgår det att du redan vid Vis. 16 får ett grundvärde i samtliga kunskapsfärdigheter, detta anar jag för att reflektera någon sorts allmänbildning(?), vilket i sig motsvarar 13 enh. kunskapsfärdigheter.
Redan vid 17 i attributvärde börjar man utöver detta få "gratis" bonusenheter att fritt fördela över kunskapsfärdigheter, expertiser eller språk.
Dessa bonusenheter skalar väldigt kvickt och sänker dessutom kostnaden för att "köpa" nya färdigheter.

Jag rullade som exempel fram en Drezin-dvärg (för vem vill inte testa nån av de "nya" folkslagen?). De börjar med 12 attributpoäng i Vis.
Från miljö Lärosäte samt ett slag på händelsetabell fick jag ytterligare 3 & 2 attributpoäng.
Sedan valde jag balanserad beräkning på extra attributpoäng, och då min Drezin-dvärg tänkt formas till en mystiker (åkallare som arketyp) valde jag att slänga 10 ytterligare poäng på visdom som attribut.

Nu slutade jag på 27 i Visdom, vilket i sin tur ger hela +20 enh. kunskapsfärdigheter som bonus.
Händelsetabellerna och valen bland folkslag/miljö/religion etc. gav mig dock en hel del "låsta" [i den mening att de hörde till specifika kunskapsfärdigheter] & fria kunskapsenheter de med, och summa summarum när jag började beräkna allihop tillsammans så insåg jag att de vida översteg alla andra kategorier tillsammans (inkl. 12 valfria enh.) med marginal.

Totalt hela 63 kunskapsenheter, varav en majoritet var fria kunskapsenheter! Som referens räcker detta med god marginal att skaffa sig 4T6 i samtliga kunskapsfärdigheter från start (52 enh. i kostnad fördelat på 4 x 13).

Likt Tyrion Lannister så vet min dvärg väldigt mycket om det mesta numera och då valde jag t.ex. inte en "lärd" som arketyp.
Det gör även att jag inte ser skälet till att någonsin välja den arketypen heller, då en hög visdom ger betydligt bättre utveckling än de 10 kunskapsenheter arketypen ger.
I jämförelse med ver. 4 så är det numera ganska lätt att skapa ett vandrande lexikon till karaktär, eller kanske en polyglot, eller varför inte båda samtidigt?

Tillika så bestraffas spelaren av försöka använda visdom som nån sorts "dump-stat", då detta vid 4 attributpoäng/2T6, ger alla kunskapsfärdigheter som inkompetenser och kostnaden för att "köpa" nya färdigheter är 4 ggr högre än vid visdom 22/5T6+2.
Detta medför att du nästintill _måste_ spendera upp dig till 12 attributpoäng allra minst för att inte utelåsa din karaktärs framtida kunskapsutveckling med en alltför dyr kostnad för nya kunskaper.

Medans "Kroppsbyggnad" som attribut givits en särställning för att beräkna grundskada/rustning, så ger den ingen spelmekanisk väg att anskaffa en massiv bunt färdighetsenheter. Ytterligare höjer ett lågt värde inte heller kostnaden för framtida utveckling av relaterade färdigheter eller anskaffandet av dessa.

Medans ovan nämnda mekanik är som en gudagåva till alla former av karaktärer där visdom anses som ett naturligt attribut att satsa på (Magiker, Lärd, Åkallare) så känns den endast betungande på andra sidan myntet för alla andra arketyper som numera närmast måste satsa på visdom som ett sekundärt attribut för att inte sluta med en hopplöst obildad rollperson att gestalta.

Skulle jag komma med nåt konstruktivt tips för att försöka råda bot på obalansen skulle det nog vara att börja med att skippa "bestraffningen" med inkompetenser helt.
På samma sätt som ett lågt attributsvärde i "Intryck" inte ger bonusenheter eller inkompetenser bland sociala färdigheter, så ser jag inte behovet till dessa för kunskapsenheter/färdigheter.

Om ni nu väldigt gärna vill behålla mekaniken, balansera den genom att erbjuda liknande mekanik för andra härledda attribut & färdighetsgrupper, som exempelvis ["Intryck" & "Sociala Färdigheter"], ["Förflyttning + Vaksamhet/2" & "Vildmarksfärdigheter"], ["Visdom + Självkontroll/2" & "Mystikfärdigheter"], ["Förflyttning + Reaktion/2" & "Rörelsefärdigheter"], ["Kroppsbyggnad + Förflyttning/2" & "Stridsfärdigheter"]. (Eller vilken ascossiation/kombination ni nu känner förefaller naturligast).
Detta i kombination sänkta bonusar på fria enheter för samtliga attributs/färdighetskategorier. Just nu viktas ett attributsvärde för högt om den fria bonusen uppgår till det dubbla ett arketypsval innebär (som i ovan exempel +20 enh. vid Vis. 27 kontra +10 enh av "lärd").

Med ovan sagt så finns det en hel del i 5:an som lyfter upplevelsen också, som Religionens betydelse för en karaktär etc. som jag tänkte sammafatta med ytterligare lite mer feedback och en annan tråd, så tro inte att upplevelsen är idelt negativt.
Detta till trots valde ändå att gnälla i mitt första inlägg om Eon5, då jag anser hela visdomsbiten inför en väldig obalans och om mekaniken behöver omarbetas innan release så ser jag gärna en livlig diskussion bland inbitna eoniter så tidigt som möjligt för att ge Helmgast så mycket tid som möjligt innan böckerna går i print.

Så, är jag själv i denna åsikt, eller vad tycker andra som börjat klämma på betan?
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Jag funderar på om ditt exempel håller för alla slags karaktärer? Det finns miljöer som inte ger nåt plus på Visdom och basen för en människa är 8. Jag har inte gjort en analys av hur vanligt Visdoms-bonusar är på alla bakgrundstabellerna. En ny färdighet (inte Kunskap) kostar 8 Erfarenhet. En karaktär som inte får extra Visdom från bakgrundstabell eller Miljö får då 18 om hen lägger sin bästa attributhöjning på Visdom, vilket ger blygsamma +3 enheter och nya kunskapsfärdigheter kostar 3 Erf. För en icke-akademisk karaktär får man offra ett bra attributvärde utan så hög utväxling och betalar också en alternativkostnad för att inte lägga +10 på ett attribut som man har "mer" nytta av. Argumentet för att ge gratis enheter osv för Kunskapsfärdigheter kan ju vara att för att imponera som akademiker behövs många poäng på många färdigheter, du kan bli en bra stridis betydligt billigare?

Ovan är en snabb koll så jag har säkert missat saker, men är det verkligen så att vinsten, efter att du inkluderar alternativkostnaden, blir så bra som i ditt exempel? Det kanske behöver nerfas men vet inte om det är ett fullt så stort problem som du säger. 100% medhåll i tanken att lyfta ett problem nu innan det går i tryck!
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,059
Location
Stockholm
Jag håller helt med om att i nuvarande version är Visdom helt otroligt stark. Mitt eget största problem är dock inte alla fria enheter, talanger och inkompetenser, utan att det även gör att det blir enklare att höja färdigheter med erfarenhet senare i spel. Det känns på något sätt "orättvist" för mig, även om jag just nu har svårt att formulera varför.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,059
Location
Stockholm
Argumentet för att ge gratis enheter osv för Kunskapsfärdigheter kan ju vara att för att imponera som akademiker behövs många poäng på många färdigheter, du kan bli en bra stridis betydligt billigare?
Är det inte snarare tvärtom, att en stridis ofta har rätt mycket att spendera poängen på?

Som akademiker har jag kanske lagom högt i ett par tre färdigheter, som Historia, Geografi eller Läkekonst, inom det som ska vara karaktärens område. Få av dessa brukar vara kritiska, och i min erfarenhet rullar man dem inte om och om igen på kort intervall, så det brukar finnas gott om fokus att spendera.

En stridis däremot, vill först få upp någon vapenfärdighet till 5T6, eftersom varje litet övertag är viktigt, och om man kör med stridskonster behöver dess del-färdigheter också höjas. Inte sällan vill man också höja Undvika, och i tredje hand kanske Sköld om poängen finns. Slagsmål kan också vara bra att ha. Attributmässigt behöver man fundera på balansen mellan Kroppsbyggnad, Livskraft, Reaktion, förmodligen med den inbördes ordningen. Väl i strid rullas det mycket, vilket tömmer fokusreserverna snabbt.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
Jag håller helt med om att i nuvarande version är Visdom […] gör att det blir enklare att höja färdigheter med erfarenhet senare i spel. Det känns på något sätt "orättvist" för mig, även om jag just nu har svårt att formulera varför.
En liten rättelse: VIS påverkar inte höjningar, endast köp av helt nya kunskaper. Att höja kostar lika mycket för alla, oavsett bildningsnivå :)
 

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
222
Location
Norge
Mine tanker

Jeg har kun lest raskt igjennom reglene angående visdom en gang, og ikke "prøvd reglene".
Men jeg ble positivt overrasket da visdom endelig ble en stat som faktisk gjør noe.

Hvis en lærd mann feks dumper statsene kroppsbyggning/fysikk osv så vil han bli veldig skrall og tåle lite, dumper han feks reaktion så vil han få et problem må han feks hoppe unna "fallende feller", eller alltid komme sist i kamp osv. Begge disse
"statsdumpene" vil potensielt være veldig farlig.

Mens hvis en kriger dumper statsen visdom (eller ingtelligens) så vil det i de aller fleste rollesspill ikke utgjøre noen merkbar forskjell.
Det er spillerne som planlegger, løser gåter og foretar tenkingen (skulle de ikke foretatt noen planlegging eller lignende så hadde det selvsagt blitt kjedelig).
Men når det normale er at krigerne dumper visdom/intelligens, slik at rollepersonene er på nivå med sterke tilbakestående personer så synes jeg at det er "litt irriterende". Jeg har alltid savnet et rollespill system der også visdom kan være en egenskap som "alle kan ha nytte av". Så derfor virker det veldig positivt at rollepersoner som har dumpet visdom og er på tilbakestående nivåer har flere inkompetanser.
Da er det fint at de må velge inkompentanser og feks ikke kunne lese/skrive, matematikk osv.
For det å låse visdom til ferdigheter tror jeg kanskje er den absolutt beste måten å få egenskapen til å bety noe, siden den ekstremt sjeldent blir brukt som de andre ferdighetene.



Til det konkrete eksempelet med Drezin dvergen
Han endte opp med 27 i visdom? Er det i samme "skala" som de andre grunnegenskapene? I så fall så er det vel systemet som er helt feil.
Det burde ikke være mulig å starte med grunnegenskaper hvor en for eksempel er starter som den sterkeste eller viseste i hele Mundana fra starten..
 

Otto Boll

Veteran
Joined
7 Sep 2023
Messages
12
"Om spelarnas attributpoäng har modifierats antingen uppåt
eller nedåt appliceras dessa på de befintliga poängsummorna,
ingen av dessa summor får dock bli lägre än +0 eller högre
än +10." - S. 10 Regelboken (Beta) är ett steg i rätt riktning dock.
 

Girolamo

Veteran
Joined
27 Jun 2019
Messages
56
"Om spelarnas attributpoäng har modifierats antingen uppåt
eller nedåt appliceras dessa på de befintliga poängsummorna,
ingen av dessa summor får dock bli lägre än +0 eller högre
än +10." - S. 10 Regelboken (Beta) är ett steg i rätt riktning dock.
Detta finns inte med i Rollpersonsboken vad jag kan se. Det blir väldigt lätt att missa då och är något som bör föras in i den boken.
Det innebär att en "vanlig" människa max kan ha 18 i ett attribut, oavsett hur många bonuspoäng hen får från tabeller etc.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Det är en dålig syftning i den regeln. Att få + på attribut från bakgrundstabllen ökar attributet inte attributpoängen. Om du har fått extra attributpoäng, som till exempel all människor så får du fortfarande bara spendera 10p på ett attribut. Det vill säga om du spelar människa har du 8 i bas från folkslaget i Visdom. Får du +2 från ett bakgrundsresultat och ytterligare +2 från miljö. Så kan du få upp din visdom till 22 (8+2+2+10)

Vi kommer efter diskussion i designteamet, att se poängen man får från Visdom för övrigt.
 
Top