DoD Drakkejsarens hemlighet - SL-tråd

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
17e spelmötet avklarat, Suckarnas Torn avklarat.

Något som slagit mig är att skattkorten är väldigt snåla, och alla gånger det blivit något vettigt av det har det varit en formelbok rollpersonerna hittat.
Så nu funderar jag på att slänga in lite fler magiska föremål till dem i de återstående scenariona (utan för den delen ha koll på om det kanske redan finns något där...)
Kvar är (inte nödvändigtvis alla eftersom de bara saknar en del):
  • Apelsborg
  • Trolletinn ("vi ska dit, först ska vi bara..." har de sagt i 8-10 spelmöten nu...)
  • Brytet
  • Orakelgrottan (dit ska de härnäst)
Har någon förslag på intressanta magiska föremål som skulle passa att slänga in i någon av dessa, som inte gör dem helt omöjligt mäktiga men ivf ger dem en wow-känsla? Vi har en Krigare, Riddare, Magiker och Tjuv i sällskapet. Så inga Nasarsäckar :D
Jag har visserligen skrivit typ en hel bok med magiska föremål själv redan, men de brukar ha en liten annan vibe än DoD-fantasy, så jag tar gärna emot inspiration eller färdiga saker att låna.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,503
Location
Stockholm
Har någon förslag på intressanta magiska föremål som skulle passa att slänga in i någon av dessa, som inte gör dem helt omöjligt mäktiga men ivf ger dem en wow-känsla? Vi har en Krigare, Riddare, Magiker och Tjuv i sällskapet. Så inga Nasarsäckar :D
Jag har visserligen skrivit typ en hel bok med magiska föremål själv redan, men de brukar ha en liten annan vibe än DoD-fantasy, så jag tar gärna emot inspiration eller färdiga saker att låna.
Jag messar dig på Facebook, så kan ni speltesta några som jag skrivit till en kommande Fenix.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,060
Location
Sthlm
Saker jag ändrade: Drakarna börjar vakna och det märks. När vulkanen fick ett utbrott så visade det sig att det var i den de låg och sov.
Den enörade banditledaren i Suckarnas Torn är från början dottern till en baron som av nån anledning sadlat om till äventyrare (enda skillnaden på en bandit och en äventyrare är ju att man själv aldrig är bandit). Tar man med henne hem kan man kräva giftemål med henne och få en bit land.
Demonsvärdet Klagosång finns i demonernas värld i Purpurbrand. Varje gång det skadar en ny fiende med själ (så tex inte ett skelett) så får rollpersonen som har det tillbaka 1 viljepoäng. Det kan dessutom tre gånger göra fruktansvärda demonsaker som tex döda alla i Utkante eller dyl. Men varje gång ökar sannolikheten att bäraren förlorar sin själ och blir svärdets tjänare.
Ett tiotal Drakriddare med tross slår upp ett tältläger utanför Utkante. De kräver byn på skatt och mat och byborna vill gärna ha hjälp att slippa detta.
Oraklet i Orakelgrottan är faktiskt ett orakel och kan svara på saker om man matar henne med människor/svartfolk.
Hagara är en häxa, inte ett troll och har en dryck som förvandlar en humanoid varelse till ett annat släkte i ett dygn.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
392
Location
Stockholm
  • Apelsborg
  • Trolletinn ("vi ska dit, först ska vi bara..." har de sagt i 8-10 spelmöten nu...)
  • Brytet
  • Orakelgrottan (dit ska de härnäst
Nu i veckan blev det Döda Ögonens Grotta. Vi har kvar Apelsborg (som jag funderar på bygga om en del) - möjligtvis hem för sista statyett-delen (huvudet), samt Suckarnas Torn. Kommer nog inte köra Bothilds eftersom en i gruppen redan kört det och jag inte är sugen på köra den igen (hade 2 parallella grupper ett tag). Mina spelare blev lite sorgsna när jag lyfte frågan om vi skulle hoppa över de kvarvarande äventyren och gå på finalen - väljer att se det som något positivt och kör på ändå. Frågan är om det blir samma figurer för Ärans Väg, eller om vi testar lite färska figurer för Gloomshire eller Krypande Mörkret dessförrinnan.

Håller med om att skattkorten (och även de improviserade vapnen) skulle må bra av lite tillägg - känns inte lika kul dra korten efter 10+ möten.
 
Last edited:

MadMichel90

Veteran
Joined
28 Jul 2023
Messages
2
Jag spelleder Drakkejsarens hemlighet, och i dagsläget så har vi påbörjat Suckarnas torn. Just detta äventyr dök upp som lite av en slump då dom först hade hört ett rykte om örtgumman som bor i Gastmarsken, och gett sig ut dit för att hitta henne, i hopp om att hon ska sälja potenta läkedrycker eller dylikt.

Sökandet efter henne har inte gått något vidare, då det bland annat lyckades gå vilse i flera dagar, och till slut träffade på Rilke och Feder, som sedan lett spelarna till lägerplatsen och presenterat dom för Ursik. Spelarna har gått in i tornet och råkat väcka Glamglam, som erbjudit sig att släppa ned dom i källaren om det kan hitta ett vildsvin åt honom. Givetvis kommer Glamglam inte göra det så pass enkelt för spelarna.

Men nu när jag läser på lite mellan speltillfällena så är jag nyfiken Hur ni här, har hanterat Sanningens källa. Har någon el. Några av era spelare druckit ur den och svurit någon ed? Vad tänker ni er ska hända om någon av dom skulle komma att bryta mot sin ed framöver? Är det någon av er som har en idé eller ett exempel?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,177
Jag spelleder Drakkejsarens hemlighet, och i dagsläget så har vi påbörjat Suckarnas torn. Just detta äventyr dök upp som lite av en slump då dom först hade hört ett rykte om örtgumman som bor i Gastmarsken, och gett sig ut dit för att hitta henne, i hopp om att hon ska sälja potenta läkedrycker eller dylikt.

Sökandet efter henne har inte gått något vidare, då det bland annat lyckades gå vilse i flera dagar, och till slut träffade på Rilke och Feder, som sedan lett spelarna till lägerplatsen och presenterat dom för Ursik. Spelarna har gått in i tornet och råkat väcka Glamglam, som erbjudit sig att släppa ned dom i källaren om det kan hitta ett vildsvin åt honom. Givetvis kommer Glamglam inte göra det så pass enkelt för spelarna.

Men nu när jag läser på lite mellan speltillfällena så är jag nyfiken Hur ni här, har hanterat Sanningens källa. Har någon el. Några av era spelare druckit ur den och svurit någon ed? Vad tänker ni er ska hända om någon av dom skulle komma att bryta mot sin ed framöver? Är det någon av er som har en idé eller ett exempel?
Nej, RPna aktade sig för att dricka.

Jag hade nog helt enkelt sagt att "sorry, din RP kan inte göra så, eden hindrar". Men det är onekligen ett lite kvistigt problem.. om nu någon skulle ge sig på att dricka. För det är ju verkligen ingen bra idé.
 
Top