Badwrongfun fyller 20 år, och ankor.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,057
Location
Nordnordost
Anksmekare hänvisas å det bestämdaste till Anktråden. I övrigt hoppas jag att vi kan hålla en tillräckligt hyfsad ton i tråden för att banhammaren inte skall behöva ljuda.

Det är tydligen så att uttrycket "badwrongfun" började skymtas på RPG.net för tjugo år sedan. Något vi borde uppmärksamma genom att peka ut saker som folk som har fel uppskattar i hobbyn.

Det främsta exemplet på badwrongfun är ankjävlarna, som av någon anledning har samlat en oförklarligt stor skara fantaster.

Jag spelleder på pappret en grupp i FLDoD med två ankor, och spelarnas kvackande är en starkt bidragande orsak till att jag förhalar uppstarten efter juluppehållet. (Den trejde spelaren är vargperson, nästan lika illa det.)

Har du identifierat något badwrongfun i hobbyn?
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,552
Tillstånd, i många fall.

Att man med en halvkrystad förklaring drar på sig en nackdel på något man ändå inte använder, för att få en andra chans att lyckas med något som egentligen inte är kopplat till nackdelen, är för mig ett tydligt exempel på badwrongfun.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,122
Location
Rissne
Utöver liksom rent obehagliga grejer med grupper där det är "kul" att mobba folk eller ha sån där grabbig "hård jargong" så har jag nog inte jättemånga riktiga badwrongfun-grejer kvar. Men vi kan låtsas lite.

Typ när folk använder helt fel spel till saker. Detektivmysterieundersökande eller typ hovintriger i typ D&D till exempel. Spel som inte bara är dåligt lämpade för det utan liksom aktivt motarbetar det.

Eller när folk spelar regelsystemet istället för spelstruktur och värld. Alltså, det här med att se spelreglerna som brädspelsregler, naturlagar som allting annat ska bygga på.

Eller Brindlewood Bay och andra spel som påstår sig handla om mysterielösande, men där det helt saknas egentliga riktiga svar utan dessa hittas på medan man spelar. Det är nog det värsta badwrongfun:et, eftersom det är så nära det jag faktiskt gillar. Och eftersom sådana spel därför alltid rekommenderas när folk efterfrågar spel om att lösa mysterier. Om det inte finns en lösning som är bestämt på förhand, så undersöker vi inte ett mysterium. Vi sitter och hittar på lösningen till ett mysterium. Helt olika aktiviteter.


Men äh, vafan, folk spelar såklart som de vill, så länge jag slipper (inklusive att slippa luras in i nåt på konvent via falsk marknadsföring). Det bästa med termen "badwrongfun" är att den kan användas just för att kväsa såna där tendenser både hos en själv och hos andra.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,774
Jag är inte säker på att jag förstår begreppet. Handlar det om något som man själv tycker är dåligt men som många andra tycker är kul och att man inte själv förstår varför?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,017
Location
Linköping
Jag är inte säker på att jag förstår begreppet. Handlar det om något som man själv tycker är dåligt men som många andra tycker är kul och att man inte själv förstår varför?
Jag ser det som ett inte särskilt allvarligt sätt att ranta lite över att någon har kul med någonting som man själv inte tycker är kul.

Typ:

Du har alla dessa rollspel i fantastiska settings med eskapism-möjligheter i drivor och så finns det dem som väljer att spela diskbänksrealism om en helt vanlig person som ska hantera sin alkoholiserade pappa på en släktmiddag. Va! Helt obegripligt!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,511
Location
Göteborg
Det finns en massa fantastiska rollspel där man kan spela diskbänksrealism om att hantera sin alkoholiserade pappa på en släktmiddag, och så spelar folk storslagna magiska äventyr med djupa välkonstruerade spelvärldar eller något. De har uppenbarligen kul på fel sätt.

EDIT: Ironi! Jag tycker som @krank och alla andra att folk får ha kul precis som de vill.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,368
Location
Örebro
Manipulerade tärningsslag är fel sätt att ha roligt. Högst tveksamt om det alls är möjligt. Min uppmaning är därför: släpp tärningarne loss - det är vår!
Folk som manipulerar tärningsslag istället för att spela ett rollspel utan tärningar. Ska du nu spela ett spel med tärningsslag får du leva med att slumpen inte alltid vill som du vill!

Annars DnD 5:e, jag fattar verkligen inte grejen. Men uppskattar att höra berättelser från de som fattar grejen även om jag själv aldrig kommer kunna fatta grejen.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,917
Location
Örebro
Nu är det så klart ingen som faktiskt gillar det här men olika färdigheter för olika vapengrupper. Avståndsvapen och närstridsvapen är ok indelningar, men att hålla på och dela upp olika sorters närstridsvapen är bara jobbigt och leder till spelare som bara lägger poäng på det de vill vara bäst på och så blir allt superfånigt när de måste plocka upp något annat slags vapen. Värst är spel som har olika färdigheter för alla separata vapen - då blir det som när min Stormbringer-RP med 150 i bredsvärd var tvungen att plocka upp en schimitar (dvs ett bredsvärd med en liten böj på högst upp) och plötsligt så hade han 30.

Übereil
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,021
Kender! Även kallade Dragon Lances ankor.

Malkavians spelade för ”random humor”. Pizza-Ninja-Pirat-Hamster!!!!
Håller med om Kender. Förutom kopplingen till ankor. De är varandras diametrala motsatser.

Problemet med Kender är att det är 'spjuveraktiva'. Ankor, spelade rätt, är ungefär lika 'spjuveraktiva' som en rostig sibirisk ångvält
 
Top