Ok, nu får jag bli teknisk igen. Jag tycker karaktärsskapandet, grundegenskaperna och alla sekundära attribut är jättebra. Bättre balanserade ickemänskliga folkslag än tidigare BRP-varianter. Jämnare skadebonusprogression. Färdigherna är väl bra överlag, som alltid med BRP, men jag saknar faktiskt motståndstabellen. Jag gillar att det finns vissa grundläggande aktioner (eller reaktioner) som är mer baserade på dina fundamentala förutsättningar än något du kan öva upp. Och jag älskar inte Combat Styles. Mycket av detta är förfining av BRP. Men där det skiter sig för mig är stridssystemet, som känns aningen överbelastat och inte riktigt väl balanserat eller genomtänkt i sina detaljer. Action points är det värsta, där vissa som medfött har fler än andra blir i princip dubbelt så bra som övriga i och med att de kan utföra en extra attack som en långsammare motståndare inte kan försvara sig mot. Det innebär ett oerhört övertag som jag tycker borde vara förbehållet extremt erfarna mästare. Dessa karaktärer tenderar att suga upp syret i strider genom att de får agera dubbelt så mycket som andra. Och är det flera motståndare mot en blir det rena hackelsemaskinen.
Sedan är det systemet med special effects, där det förvisso finns mycket intressant, även om vissa såsom Sunder är riktigt märkliga (vadå, du kan helt enkelt hacka sönder någons ringbrynja eller plåtrustning, vilka i verkligheten är närmast oförstörbara förutom genom extremt slitage), men så finns det ”Choose location” vilket är ett så självklart val att man nästan aldrig ser något annat. Finns en del häftiga defensiva specials men det är ett säkrare kort att dänga till din motståndare en extra gång, så man ser dem aldrig i spel heller. Detta verkar vara en generell företeelse att döma av allmänna vittnesmål.
Vapnen har ett potentiellt välbalanserat system av olika storlekar vilket fungerar väl tillsammans med det utmärkta warding-systemet, men så har de gjort tvåhandsvapnen ’huge’ istället för ’large’, så att det inte riktigt går att parera dem (vadå, kan en sköld inte blockera ett tvåjandssvärd adekvat?). Och om man chargar med sagda tvåhandsvapen är enda försvaret att… kasta sig på marken? Men hallå. Så det finns en massa fina idéer, men så sätter man dit en knorr som slår ut dem.
Men det värsta är ändå action points och alla turn cycles. Som SL blir det väldigt tröttande att hålla reda många stridande, särskilt på sent på kvällen då våra spelmöten hålls, och det gör att varje fajt tar extremt lång tid.
/slut på katalogarian
Don’t get me started