Det här blir lite stream of consciousness men blev för sent att göra något riktigt strukturerat av det. Min recension eller sammanfattning av dag 1, börjar med genomgång av hur jag tycker att folk kommer in i spel och sen lite referat. Sammanfattning och röst på slutet
Jag ska jobba vidare på/med det här, så se det som en start.
@StradhLestat
Tjuvstartar rundan 18 minuter innan start! Kaxigt!
@Anthrox
Kommer en minut efter spelstart med sina MU-val. MU-menyn hade ju varit publik över natten och Anthrox regeltolkning var lite speciell men ändå anmärkmningsvärt om än inte så förvånande.
@Sysp
Kommer in med lite stabil spelanalys, har kollat tillbaka på MU5, osv. Gillart!
@Basenanji
Lite svag och inte väldigt entusiastisk spelstart, vilket av någon anledning inte känns så Basse-ligt?
@Hägerstrand
”Tjofräs guys!” får mig att vilja rösta Häger direkt
@Björn den gode
Gör samma läsning av menyn som Anthrox. Känns lite jäktad i stilen.
@Sidd
Inleder med att ge sitt ”om jag var MU”resonemang. Helt okej.
@Brynolf
”Tjo!”…men det här har vi ju provat utan framgång i något tidigare spel
@BiobunkerVII
Hoppar direkt in i spel och ifrågasätter Sidds lista på random namn, vevar lite för att få igång snack, lite slappt kanske men petar på de inaktiva.
@Big Mama
Går direkt in och börjar prata om att vaska fram siarna. Lite olyckligt kanske, men kanske förlåtet
@damogn
Kommer in på sida 6 och känns lite uppgiven inför skriv-takten. Eller frågande inför vad varfulvsspel över huvud taget är. Ger mig direkt ”låtsas vara nybörjare”-vibbar, oklart om paranoia.
@Octagonal
Sent in, lite plikttroget rabblande av självklarheter.
Början av rundan handlar mest om regelfrågor och diskussion kring hur bra siandet är i det här spelet. Det är ganska inkännande och bitvis intetsägande/snömosigt. Saker som jag reagerar på:
- StrahdLestat flackar runt. Börjar med att peta på Anthrox, hakar sedan på BDG:s ”uppenbara” röst men går sedan i en tredje riktning. Blir sen ganska defensiv när det kommer lite frågor och röster, en del ”jag orkar inte räkna” och ”jag är för slö för att lägga fokus på mekaniken” osv samtidigt som dessa grejer typ är allt Slasse pratar om, en hel sekvens där som känns lite desperat krystat på sida 6.
- Diskussionerna om hur saker ska outas och varför känns scummiga över lag. Här är Brynolf en suspekt typ som jag får för mig inte brukar gå i den riktningen, mer en Sidd-grej att försöka samordna ”alla ska göra såhär”-moves så jag blir lite förvånad.
- BDG kommer med ett förtydligande och lite urskuldande inlägg (http://www.rollspel.nu/threads/mu6-r1.84211/post-1277782 ) vars resonemang bygger vidare på den felaktiga tolkningen (visst fick vi det bekräftat av Vimes att det var fel?) som Anthrox kom med rörande kategori E. ” då jag i mitt första inlägg skrev att mäster ulv nog inte är en 'Spike' som bara försöker göra allt för att vinna utan mer av en rollspelare eftersom jag tycker det är tydligt att hen inte har gjort optimala val.” gentemot första inlägget:
[*]God morgon! Ja, jag är inne på samma linje som Anthrox, vet inte om jag hade brytt mig om att välja ut medulvarna men om mästerulv valt 5 extra ulvar så att vi nu bara är åtta bybor och sex ulvar, så behöver ulvlaget alltså övertyga en enda av byborna att rösta fel runda 1. Lite tråkigt, men jag tycker ju alltid att man bör spela för att vinna och då är det det uppenbara valet. Det är nästan så uppenbart att jag tänker att vi måste utgå från att mästern är fåfäng och vill vinna själv (eller med sin favoritulvkompis kanske), alternativt att det är typ nån sån där rollspelare som bara valt saker för att det kändes skoj.
[*]
NJaaaeeeh, inte riktigt va? Eller? BDG är över lag oskarp i början, kanske pga jobb och annat, men inte alls på banan.
Spelet rullar på och är såhär i efterhand lite intetsägande. Sysps ulvscenarion är bra diskussionsmaterial när de kommer. Går sedan på BDG av samma anledningar som jag ser ovan. Anthrox skriver ett osedvanligt snömosigt inlägg (
http://www.rollspel.nu/threads/mu6-r1.84211/post-1277967 ), men jag vill nog inte tro att migrän skulle vara en lögn så det är ursäktat i mina ögon.
Sedan börjar tråden hetta till en aning och blir mer intressant! Sysp gör ett hyfsat ställningstagande mot Sidd med kritik om att Sidd ”stuckit ut” (
http://www.rollspel.nu/threads/mu6-r1.84211/post-1278004 ). Brynolf-Anthrox diskussionen blir det röst av från Brynolf som anser att Anthrox läser Bryntes inlägg konstigt.
Biobunker kommer med en lite längre post med iaf lite substans (
http://www.rollspel.nu/threads/mu6-r1.84211/post-1278035 )men röstar inte.
BDG återvänder och verkar ha huvudet mer på skaft, men fortsätter lite mönstret med att rättfärdiga tidigare otydliga handlingar. Röstar Basenanji (som jag när BDG påpekar det har varit väldigt frånvarande, för mig inte pingat rött men väldigt ”inte här”). BDG tycker att jag kan vara ensam ulv vilket jag kanske hade velat prova om jag blev MU igen, men min vinst som MU körde jag inte ensam
. Men sen hoppar också Anthrox på Basenanji och pekar på ulv-team Basse och BDG som teori. Basenanji börjar smickra Sysp och det gör mig alltid orolig, har blivit charmad av en ulv-Basse för några partier sedan… Oklart om det är ett ulv-mönster eller Basse-mönster dock.
Sammanfattningsvis
Väldigt svaga indicier som sig bör i en R1 men rödast för mig är Basenanji (svag start), BDG (bättrar på sig på slutet men mycket är att förklara och rättfärdiga tidigare poster) och kanske otippat Sysp som gått in och varit väldigt strukturerad och uppenbart lagt tid på att räkna, göra röd-grön-lista (som inte postades i helhet eller?) osv. Sysp får ingen röst, men jag vet av egen erfarenhet att den som blir MU lätt går in i try hard mode. Jag vann mitt MU på det och tycker mig se liknande tendenser här, där det läggs mycket tid på service till byn (listor, genomgångar, etc) men som kanske inte är så spetsiga i slutändan. Bubblare på rödlistan är StradhLestat som jag måste gå tillbaka och kolla senaste spelen av, känns väldigt kaos.
Svagast är damogn och Octagonal, dags att komma in i matchen!
Röst: @Björn den gode
BDG, ge en schysst röd-grön lista, samt om du ändrat uppfattning i vilka val du skulle gjort (5 ulvar utan nattmord var ditt första bud right?).