Cybot
Mest spelbar
Visste inte riktigt om jag skulle placera den här eller i Rollspelsmakarforumet.
Men det är en intressant video, oavsett om man är en rollspelsmakare eller inte.
Kanske. Om jag inte tolkar videon helt fel så finns det en hel del spel som gör det ganska spot on.Soft worldbuilding känns relativt ovanligt dock i Rollspel. Det enda Soft Worldbuilding rollspelet jag kan tänka på på rak arm är rollspelsprojektet Staden.
Absolut! Malströmmen är ju också en rätt soft grej. Men AW tänker jag också har just en samberättande speltil utan en absolut auktoritet.Intressant!
Jag skulle vilja påstå att när man bygger världen tillsammans under spel hamnar man ganska långt ut på den mjuka sidan, oavsett om det finns SL eller inte. Spel som inte har någon fast spelvärld utan mer en genre eller ett tema. Det jag framförallt tänkte på när jag såg videon var Apocalypse World och många andra PbtA-spel. ”Draw maps, leave blanks” och allt det där. Karaktärsdrivna historier. Att saker dyker upp när dom behövs. Dom prickar in ganska mycket av det som togs upp i videon tycker jag och jag kan tänka mig att många spel som är mer samberättande är ännu mjukare i sitt världsbygge.
Gillar den där videon mycket! Den hjälpte mig att sätta fingret på att det jag sysslar med kallas mjukt världsbyggande, så sista tiden har jag rört mig med den självsäkerhet en väl definierad identitet skänkt mig.Visste inte riktigt om jag skulle placera den här eller i Rollspelsmakarforumet.
Men det är en intressant video, oavsett om man är en rollspelsmakare eller inte.
Jag håller absolut med om att det är helt olika saker, men han pratar väl inte jättemycket om hård vs mjuk SF ändå? Utan just om hårt vs mjukt världsbyggande? Sen tar han upp Star Wars som ett exempel på mjukt världsbyggande som även råkar vara mjuk SF.Vissa verk skrevs med en värld först, andra skrevs texten först och världsbygget utökades hela tiden. Men det är för mig en helt skild fråga än frågan hard vs soft SF. Han borde inte blanda ihop dom.
Önskar att han hade kallat det nåt annat för han rör ihop det när han drar in hård och mjuk SF här:han pratar väl inte jättemycket om hård vs mjuk SF ändå? Utan just om hårt va mjukt världsbyggande?
Så det är tre olika dikotomier han rör ihop till en enda mjukglass:Hello Future Me said:What is it that makes a Studio Ghibli film so enchanting? Undoubtedly, it's the stunning visuals and complex characters, but it's also the worlds crafted through Hayao Miyazaki's unique vision.
Fantasy and science fiction writers have long distinguished between hard and soft sci-fi, as well as hard and soft magic systems, but I want to expand on these ways that we look at the fantasy and science fiction genres by contrasting two very different methods for crafting different types of worlds and stories that immerse the reader in different ways. And, it helps explain why J. K. Rowling's… "clarifications", let's call them… fall flat. This is an essay on hard worldbuilding and soft worldbuilding.
Jag har inget emot "hittepå" som term, men det känns lite för mycket som att allt rollspel är hittepå. Jag är frestad att föreslå "Gromit"-spel, men det känns lite för rälsigt. Billy Jean? Drakborgen? Solipsism?"Mytfullt" behövs inte, det heter blorb alltså. Men vad ska man kalla "no myth" på svenska… vårt ord för den spelstilen ("hittepå") är ju rätt dissig och jag brukar kalla den nitfol ibland. (Enligt riss)