Inga tärningar, ingen slump, inga stats, inga karaktärsblad taktiskt superhjälte spel

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,251
Jag tänkte vinna den där tråden som var aktiv för någon dag sedan om det friaste rollspelet. Och jag kände att mitt Lasers & Feelings hack för att spela superhjältar hade för mycket siffror och så (liksom man har en en hel siffra per person!). Så jag skrev ett spel om taktiska superhjälte strider där det inte finns någon slump, karaktärerna inte har några nummer och där det inte behövs några karaktärsblad. Jag kallar det…

Imperative

Det är än så länge ett första utkast. Men det är kul att spela! Och jag har lyckats göra mig av med både papperna och pennorna i ett paper och penna rollspel!
 

Attachments

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,129
Location
Helsingborg
Kan säga att det är lite så här jag kör strider. I This is Pulp så slänger jag rollpersonerna i fara och så lägger jag fram X markörer som de behöver "beskriva bort" innan scenen tar slut. Hur de löser problemen är upp till dem men det behöver inte vara att slåss till siste man, utan undkomma. Det här har gjort att strider förvandlats till jakter eller folk som har olika delmål som de försöker uppfylla längsmed vägen, snarare än "jag hugger".

Jag tycker du lyfter fram en bra poäng. Äldre rollspel brukar jämföra med barnlekar och att regler behövdes för att "Pang, du missade", "Nä, jag duckade" inte ska ske, men vi är väl ändå vuxna människor som ska kunna komma överens och spela på samma premisser? Behövs mekanikerna längre i sådana fall, utan den osäkerhet som behövs för att saker inte ska bli förutsägbara och därmed tråkiga. Social osäkerhet på det sättet är bland det vanligaste i rollspel idag, bara att folk inte har insett det. Möjligtvis också Jeopardy-effekten, där vi hela tiden stegrar insatserna.

Spelet känns funkis som det är idag. Har en del bananutmaningstänk i sig.
 
Top