God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 19,027
Monster och Människor har inte en författare utskriven i boken, men det är skrivet av Leon här på forumet.
Boken saknar en framsida och en ”credit” sida, inte de nödvändigaste sakerna eller något som alla rollspel har men resten av bokens layout skapar intrycket av att de borde vara där. M&M har en layout som får boken att se ut som en Drakar och Demoner bok från 80-talet. Detta fungerar jättebra med innehållet. Som någon som grävt genom de gamla DoD böckerna nyligen känns det tydligt besläktat men bättre designat användingsmässigt. Det är som om man fått tag på en inskannad version av ett bra gsmmalt rollspel där de tog bort omslaget för att kunna skanna resten ordentligt.
Bilderna i boken är från openclipart.org och alla utom en bild fungerar väldigt bra. De har känslan av att de pryder sidorna i en bok med väldigt tidig fantasy från 1920-talet, typ som när man får tag på en bok med Lord Dunsanys noveller eller The Worm Ouroboros. Alltihop är fantasy as fuck på det där sättet som saker var när de första D&D retro-klonerna kom under första årtiondet av 2000-talet. Den enda bilden som inte fungerar är den med de dansande skeletten, den är för Disney och skär sig med resten. Men det är en ytterst liten skavank
Så, hur är spelet? Min beskrivning skulle vara att det är en väldigt slipad men inte revolutionerande BRP fantasy klon. Det är en väldigt bra version av 80-tals Drakar och Demoner helt enkelt. Jag hade jämfört det med vad Lamentations of the Flame Princess eller Swords & Wizardry gör för D&D. Det är en slipad men trogen version med ändringar som får saker att fungera lite bättre, ofta tagna från modernare BRP, och upplagt enligt modernare designprinciper. Innehållet ger dig allt du behöver för att köra en livstid av kampanjer men är också en utmärkt plattform för att skapa eget material.
M&M är helt öppet med att det är en homage och ger sig inte in i det juridiska träsket kring rättigheter. Det säger att det är helt fritt att sprida reglerna. Bortom det ber det en bara att skriva ett mail till författaren innan man använder reglerna i egna projekt eller skriver om dem. Alltså, det är typ det mest sympatiska man kan göra med sitt rollspel från en rättighetsvinkel, alla poängen.
Spelet är trots den kanske smala vinkeln det antar extremt välkomnande för nybörjare. Det har ett bea intro till vad rollspel är och hur man spelar det själv vid bordet. Tillsammans med en lätt design och att det är på svenska är det här kanske spelet du ska ge till ett smart barn som vill spela ”Ett riktigt rollspel” efter att de testar på spel just för barn. Men det är också spelet du ger till någon som inte rollspelat sedan 80-talet och vill testa igen.
Spelet har inte en egen värld och håller beskrivningar av monster med mera väldigt enkla. Det här är mycket mer en verktygslåda för att bygga ditt eget spel än det är ett spel som vill förmedla en viss värld genom vad som antyds.
Så, vill du spela den bästa versionen av 80-tals Drakar och Demoner? Versionen polerad som bärnsten poleras av havet till sin vackraste form? Spela Monster och Människor!
Boken saknar en framsida och en ”credit” sida, inte de nödvändigaste sakerna eller något som alla rollspel har men resten av bokens layout skapar intrycket av att de borde vara där. M&M har en layout som får boken att se ut som en Drakar och Demoner bok från 80-talet. Detta fungerar jättebra med innehållet. Som någon som grävt genom de gamla DoD böckerna nyligen känns det tydligt besläktat men bättre designat användingsmässigt. Det är som om man fått tag på en inskannad version av ett bra gsmmalt rollspel där de tog bort omslaget för att kunna skanna resten ordentligt.
Bilderna i boken är från openclipart.org och alla utom en bild fungerar väldigt bra. De har känslan av att de pryder sidorna i en bok med väldigt tidig fantasy från 1920-talet, typ som när man får tag på en bok med Lord Dunsanys noveller eller The Worm Ouroboros. Alltihop är fantasy as fuck på det där sättet som saker var när de första D&D retro-klonerna kom under första årtiondet av 2000-talet. Den enda bilden som inte fungerar är den med de dansande skeletten, den är för Disney och skär sig med resten. Men det är en ytterst liten skavank
Så, hur är spelet? Min beskrivning skulle vara att det är en väldigt slipad men inte revolutionerande BRP fantasy klon. Det är en väldigt bra version av 80-tals Drakar och Demoner helt enkelt. Jag hade jämfört det med vad Lamentations of the Flame Princess eller Swords & Wizardry gör för D&D. Det är en slipad men trogen version med ändringar som får saker att fungera lite bättre, ofta tagna från modernare BRP, och upplagt enligt modernare designprinciper. Innehållet ger dig allt du behöver för att köra en livstid av kampanjer men är också en utmärkt plattform för att skapa eget material.
M&M är helt öppet med att det är en homage och ger sig inte in i det juridiska träsket kring rättigheter. Det säger att det är helt fritt att sprida reglerna. Bortom det ber det en bara att skriva ett mail till författaren innan man använder reglerna i egna projekt eller skriver om dem. Alltså, det är typ det mest sympatiska man kan göra med sitt rollspel från en rättighetsvinkel, alla poängen.
Spelet är trots den kanske smala vinkeln det antar extremt välkomnande för nybörjare. Det har ett bea intro till vad rollspel är och hur man spelar det själv vid bordet. Tillsammans med en lätt design och att det är på svenska är det här kanske spelet du ska ge till ett smart barn som vill spela ”Ett riktigt rollspel” efter att de testar på spel just för barn. Men det är också spelet du ger till någon som inte rollspelat sedan 80-talet och vill testa igen.
Spelet har inte en egen värld och håller beskrivningar av monster med mera väldigt enkla. Det här är mycket mer en verktygslåda för att bygga ditt eget spel än det är ett spel som vill förmedla en viss värld genom vad som antyds.
Så, vill du spela den bästa versionen av 80-tals Drakar och Demoner? Versionen polerad som bärnsten poleras av havet till sin vackraste form? Spela Monster och Människor!