Nu har QuestCore kommit till en fas där systemet behöver speltestas. Några har ju läst igenom en gammal version på de gamla forumet (vi hade ju en "spelmakarklubb" där) men denna version är rejält omarbetad. QuestCore är ett generiskt spelsystem liknande D20 och Savage Worlds. Det använder en 12-sidig tärning och jämfört med exempelvis d20-systemet så är det ett enkelt spel. Det är löst baserat på d20 fast eoner enklare och bättre
Det som inte är färdigt är arketyper (klasser, raser, monster etc) men allt skall kunna skapas enkelt och snabbt med reglerna ändå!
I nuläget är det 25 sidor Word-sidor och ca 12000 ord.
Några designmål:
1. Magi skall vara lika bra som andra attacker i strid och följa samma regler men ändå kännas som magi.
2. Det skall vara ett snabbspelat system (speciellt i strid) men ändå tillåta och uppmuntra tydliga taktiska val i strider och konflikter.
3. Reglerna skall vara enkla men samtidigt kunna ge utrymme för valmöjligheter vid karaktärsskapande. Varje karaktär skall kunna göras unik.
4. Reglerna skall vara så enkla att man inte skall behöva sitta och slå i reglerna under spel - en sammanfattning på en A4 skall räcka. Totalt kommer det kanske bli max 40 sidor regler (inkl arketyper, färdighetsbeskrivningar, utrustning och många specialförmågor.
5. I grund och botten bygger man alla varelser oavsett ras och klass med samma system - från grunden. Det finns dock arketyper att välja så man slipper göra en vätte från grunden varje gång. Arketyper kan också användas för karaktärsklasser.
6. Det skall inte finnas massa specialregler för olika saker - det allra mesta sköts med färdigheter (tänk lite BRP fast ändå inte).
7. Generiskt. Man kan använda spelet till fantasy, sci-fi, eller skräck. Detta görs möjligt genom att det finns specialförmågor, s.k. focus.
Skicka PM så skickar jag PDF
Det som inte är färdigt är arketyper (klasser, raser, monster etc) men allt skall kunna skapas enkelt och snabbt med reglerna ändå!
I nuläget är det 25 sidor Word-sidor och ca 12000 ord.
Några designmål:
1. Magi skall vara lika bra som andra attacker i strid och följa samma regler men ändå kännas som magi.
2. Det skall vara ett snabbspelat system (speciellt i strid) men ändå tillåta och uppmuntra tydliga taktiska val i strider och konflikter.
3. Reglerna skall vara enkla men samtidigt kunna ge utrymme för valmöjligheter vid karaktärsskapande. Varje karaktär skall kunna göras unik.
4. Reglerna skall vara så enkla att man inte skall behöva sitta och slå i reglerna under spel - en sammanfattning på en A4 skall räcka. Totalt kommer det kanske bli max 40 sidor regler (inkl arketyper, färdighetsbeskrivningar, utrustning och många specialförmågor.
5. I grund och botten bygger man alla varelser oavsett ras och klass med samma system - från grunden. Det finns dock arketyper att välja så man slipper göra en vätte från grunden varje gång. Arketyper kan också användas för karaktärsklasser.
6. Det skall inte finnas massa specialregler för olika saker - det allra mesta sköts med färdigheter (tänk lite BRP fast ändå inte).
7. Generiskt. Man kan använda spelet till fantasy, sci-fi, eller skräck. Detta görs möjligt genom att det finns specialförmågor, s.k. focus.
Skicka PM så skickar jag PDF