Mästerligt lågfluget, Larsson.Roligaste tillfälle: När Vimes i runda 1 glömde att jag var med i spelet.
Hade jag varit i Khans situation i R2 hade jag:Var också helt inställd på att det inte kunde finnas mer än en siarroll på 8 spelare och jag antar att Khan också insåg hur hopplös situationen var så förstår att han inte försvarade sig mer.
Jag var så himla nojig över vem du skulle vakta och försökte in i slutet av runda 2 gissa. Hade du till exempel vaktat Stövelkatten så hade ju ni två grönat varandra, och då hade det bara varit jag, Björn och Xyas kvar att leta ulvar hos. Om jag bara hade vetat hur det egentligen låg till!Jag var helt utspelad. Första mötet så tänkte jag skydda BDG(men missade att maila Feuflux i tid) andra mötet skyddade jag Larssson.
Bra kommentarer. Särskilt det sista är något som inte varit klockrent i vare sig det här eller mitt förra spel. Jag prioriterar min egna tema-tik för tydligheten för spelarna, och det är ju inte optimalt. Jag förstår precis vad du menar med balans och stabilitet också.Några fler tankar angående designen:
jag tror inte det var något fel på balansen här, Feuflux. De olika förmågorna ser ut att balansera rätt snyggt mot varandra. Att det här blev en ganska enahanda historia (men rätt spexig!) var inte ett balansproblem.
Jag har tidigare teoretiserat om att det finns två stycken aspekter man behöver ha i åtanke när man konstruerar: balans och stabilitet. Jag skulle inte vilja säga att det här spelet var instabilt. Men ett dolt upplägg är alltid mer instabilt än ett öppet eller semiöppet. Ett upplägg med många förmågor är mer instabilt än ett med färre. Ett upplägg med fluff är mer instabilt än ett utan fluff. Instabilitet här handlar ju om att diskursen i spelet kan dra iväg i en oväntad riktning - vilket var det som hände här. Instabilitet handlar om tolkning av förmågor och fluff - här feltolkade ju Basse sin förmåga till exempel. Det sagt hade det här spelet förstås all potential i världen att bli jämnt. Säg att byn hade plockat upp att Basses förmåga inte var samma som Khans - då hade det här kunnat bli en helt annan historia.
Jag tror att det är oundvikligt med viss instabilitet i alla dolda speldesigner. Som designer är det omöjligt att veta hur byn (eller varulvarna för den delen) ska tolka roller och upplägg. Samtidigt gillar ju WRNU dolda upplägg. De arr jag höll i under NyaWRNU-revivalen (Varulvsspel X, ACBBB Varulvar, Varulvsspel rEVOLUTION och Mäster Ulv) utgick alla från att minimera instabilitet men samtidigt bevara "gissa spelupplägget"-utmaningen som WRNU gillar. Jag tror att Mäster Ulv är det bästa giftermålet mellan balanserat spel och pussel.
Det här var ett mer Old school-upplägg. Det finns förstås en alldeles särskild pirrighet i att man inte vet hur upplägget ser ut. Och den pirrigheten fanns ju här! Men pirrigheten kommer till priset av större instabilitet - och den här gången schabblade byn och åkte dit så det small om det (i en del äldre spel har det varit varulvarna som schabblat! och ibland har ingen schabblat!). Bugg eller feature?
Om jag skulle ändrat något i upplägget hade det varit att se över hur förmågorna beskrivs. Det är lite lurigt att på ett ställe använda varulvsspelens metaspråk ("sia") och på ett annat använda det här spelets specifika termer ("arrangera skandal" istället för "nattmörda").