Jo så klart man kan. Men vi gör nog olika bedömningar om hur framgångsrika de skulle vara helt enkelt. Men jag kan ha fel.
Jag tror att det beror på omständigheter, målgrupp och mycket annat. Det är klart att rollspelare som blivit hjärntvä… jag menar
inskolade i att "rollspel ska ha mekaniska regler" kommer att titta lite snett på spel som har få eller inga sådana. Det säger sig självt. Så i den målgruppen kanske de spelen inte säljer så bra.
Finns det andra målgrupper? Det tror jag säkert.
För egen del uppfattar jag friformen som starkt beroende av att spelarna haft med sig en regelstyrd tradition in som sätter de osynliga ramarna - som man sedan låter bli att kodifiera. Många trad-spel har ju länge i praktiken funkat så på flera utvalda områden (aldrig strid dock
) och det förhållningsättet går även i moderna spel (som tex Järnringens olika kreationer).
Tja, en av de saker jag tycker bäst om på internet är de internetforum och andra ställen där barn och ungdomar, synbarligen helt utan kontakt med rollspelshobbyn som vi känner den, uppfunnit kodifierade rollekar med strukturer etc men som helt saknat
rollspelsregler. Det traditionella exemplet att dra upp brukar vara "Vildhästar", ett slags forumrollspel där hästintresserade träffades för att spela… hästar.
Jag vågar mig nog på att säga att i princip alla som någonsin varit barn vid ett eller annat tillfälle gjort något som mycket väl kan ses som ett slags proto-friformsrollspel. Helt vanliga rollekar alltså, där man kanske saknar SL men istället via olika former av överenskommelser i stunden kommer på ramar och struktur för en lek där de inblandade antar rollerna av sina favoritkaraktärer från en gemensam tv-serie eller liknande. "Nu leker vi Transformers", liksom. Så jag menar ju att friformen, eller det regellösa / mekaniklösa spelandet, i grunden borde vara
mer lättillgängligt för folk än det mekaniskt regelstyrda… Och att friformen lär fungera alldeles ypperligt även för folk som aldrig slagit fram några grundegenskaper.
Det sagt, så var ju min poäng lite denna – att spel som vill fungera trots att man plockar bort den trista
mekaniken behöver tillhandahålla andra "osynliga" ramar. Vanliga rollspel (de flesta av dem iaf) är ju egentligen
skitdåliga på att förklara hur man gör, framför allt på spelledarsidan. Men om man stadgar upp den biten och faktiskt skriver spel som är begripliga så tror jag inte mekaniska regler är alls speciellt nödvändiga.