Leon
Leo carcion
- Joined
- 8 Mar 2004
- Messages
- 7,062
Istället för att gå OT i tråden om könsroller skapar jag en ny tråd. Könsroller har iofs för mig varit lite av en inkörsport för mig för att tänka på sådant här, eftersom det är så grundläggande koncept. Men jag tror problematiken är mycket bredare: spelarnas - och spelledarens! - "glasögon" eller förutfattade föreställningar.
Allt spelande bygger på förutfattade föreställningar om hur spelvärlden fungerar. Detta kan vara allt från att grundläggande fyskaliska lagar gäller, till vad som finns i ett värdshus, att folk bor i byar med butiker etc. Så allt från grundläggande premisser som gör att vi känner igen den som en fungerande värld till väldigt specifika kulturella föreställningar som vi färgats av från vår egen framtid och från den litteratur, med sin rötter i 1800-talets medeltidsvurm - som fantasy bygger på.
Så för mig är det här både ofrånkomligt och problematiskt. För vi vill ju bygga egna världar! Även en ganska mainstream fantasyvärld vill ha unika drag som ger den verkshöjd. Samtidigt bör man vara försiktig med vad man kräver av sina läsare och spelare. Olika spel har olika ansats och olika läsarskaror, men jag tror att även för de mest ambitiösa spel är det lätt att folk tappar koncentrationen och fokuset, och falller tillbaka på etablerade troper.
Hur ser ni på den här balansgången?
Allt spelande bygger på förutfattade föreställningar om hur spelvärlden fungerar. Detta kan vara allt från att grundläggande fyskaliska lagar gäller, till vad som finns i ett värdshus, att folk bor i byar med butiker etc. Så allt från grundläggande premisser som gör att vi känner igen den som en fungerande värld till väldigt specifika kulturella föreställningar som vi färgats av från vår egen framtid och från den litteratur, med sin rötter i 1800-talets medeltidsvurm - som fantasy bygger på.
Så för mig är det här både ofrånkomligt och problematiskt. För vi vill ju bygga egna världar! Även en ganska mainstream fantasyvärld vill ha unika drag som ger den verkshöjd. Samtidigt bör man vara försiktig med vad man kräver av sina läsare och spelare. Olika spel har olika ansats och olika läsarskaror, men jag tror att även för de mest ambitiösa spel är det lätt att folk tappar koncentrationen och fokuset, och falller tillbaka på etablerade troper.
Hur ser ni på den här balansgången?