Så; jag har fått äran att omvandla Universums Öde, en bokserie jag läste och älskade som liten och som absolut format sig som person, till en världsbok till Sagospelet Rymd.
Jag är ganska nervös – det känns viktigt att det blir rätt, för det här är en sån chans jag känner att jag nog bara får en gång och jag vill leva upp till mina egna och andras förväntningar.
Den här tråden har jag tänkt ha i första hand som ett slags "arbetsdagbok" där jag oregelbundet uppdaterar om hur arbetet fortgår. I andra hand kan jag också svara på frågor och så. Även om det såklart också går bra att starta nya trådar om man har lite större frågor man vill diskutera!
UPPDATERING 2020-06-28
Lite om var jag är i processen: Jag har lovat att producera en första outline till nån gång den här veckan (jag siktar på onsdag). Den kommer säkert att växa med tiden, men något slags grundplåt ska det bli.
Det har varit väldigt, väldigt varmt här i Nynäshamn den här veckan så jag har inte orkat riktigt så mycket som jag skulle vilja, men jag har iaf kommit ganska långt i mitt förarbete. Det jag tänker är nämligen att om jag ska skapa en outline för spelvärlden så måste jag först skapa mig en konkret bild av denna spelvärld. Hur den fungerar, styrs, hur vanligt folk lever, vilka grupperingar och maktfaktorer som finns, teknologi etc.
Så mitt första steg här har varit att ta mitt exemplar av den klassiska blå samlingsvolymen av Universums Öde, och göra en läsning med fokus inte så mycket på storyn som på miljön och världsbygget. Under denna läsning har jag gjort anteckningar i ett google sheets-dokument:
Där antecknar jag teknologi som nämns, miljödetaljer, namn på TV-program och så vidare. Allt som känns världsbygge eller som jag tror att jag kommer vilja använda eller återvända till.
Parallellt med detta börjar jag skissa på en översiktlig tidslinje – spelet utspelar sig i tiden mellan att Len Renberg åker iväg till Andromeda i slutet på första boken, och att Wilgot Exner träffar Gubben i början av Datorernas Död. Och det betyder att jag vill skapa mig en bild av när det är. Så jag letar ledtrådar – När var Fördelningskriget? När var eko-krascherna? När byggdes Beta-Max-skeppen, som de Lorean var med och designade? De Lorean säger att han föddes precis i skarven mellan Eko-krasherna och krigen. "Miljökatastroferna" var enligt Len Renberg i slutet av 1900-talet, kanske början av 2000. Len försvann 2079. Då lär alltså De Lorean ha varit 70-80 bast. Vilket passar okej med att han gick i pension ett år efter att han hört Lens inspelning. Hur länge sedan var det? Exner verkar vara född av sin morsa, så han lär ha fötts innan de där regleringarna som började genomföras 2079 där man gick över till artificiella livmödrar och spermabanker. Exner är 17, så det placerar oss kanske… 15 år efter att Len försvann. Och det gör De Lorean till kanske 85–95 i Datorernas Död. Det är i varje fall min arbetsteori just nu. Och det ger oss spelets tid: Mellan säg 2080 och 2095 ungefär.
I skrivande stund har jag hur som helst nästan blivit klar med Datorernas Död; i morgon tänkte jag klämma Barn av Andromeda. Den misstänker jag inte kommer ge speciellt mycket till det här världsbygget, utom litegrann kanske i slutet av boken. Så den borde gå ganska kvickt.
Under arbetet har jag definitivt börjat få en aning om hur jag vill ha min outline, vad jag vill ha med och så. Men jag har valt att inte börja jobba på den ännu, utan bara antecknat småsaker jag är rädd att glömma annars.
Jag är ganska nervös – det känns viktigt att det blir rätt, för det här är en sån chans jag känner att jag nog bara får en gång och jag vill leva upp till mina egna och andras förväntningar.
Den här tråden har jag tänkt ha i första hand som ett slags "arbetsdagbok" där jag oregelbundet uppdaterar om hur arbetet fortgår. I andra hand kan jag också svara på frågor och så. Även om det såklart också går bra att starta nya trådar om man har lite större frågor man vill diskutera!
UPPDATERING 2020-06-28
Lite om var jag är i processen: Jag har lovat att producera en första outline till nån gång den här veckan (jag siktar på onsdag). Den kommer säkert att växa med tiden, men något slags grundplåt ska det bli.
Det har varit väldigt, väldigt varmt här i Nynäshamn den här veckan så jag har inte orkat riktigt så mycket som jag skulle vilja, men jag har iaf kommit ganska långt i mitt förarbete. Det jag tänker är nämligen att om jag ska skapa en outline för spelvärlden så måste jag först skapa mig en konkret bild av denna spelvärld. Hur den fungerar, styrs, hur vanligt folk lever, vilka grupperingar och maktfaktorer som finns, teknologi etc.
Så mitt första steg här har varit att ta mitt exemplar av den klassiska blå samlingsvolymen av Universums Öde, och göra en läsning med fokus inte så mycket på storyn som på miljön och världsbygget. Under denna läsning har jag gjort anteckningar i ett google sheets-dokument:
Där antecknar jag teknologi som nämns, miljödetaljer, namn på TV-program och så vidare. Allt som känns världsbygge eller som jag tror att jag kommer vilja använda eller återvända till.
Parallellt med detta börjar jag skissa på en översiktlig tidslinje – spelet utspelar sig i tiden mellan att Len Renberg åker iväg till Andromeda i slutet på första boken, och att Wilgot Exner träffar Gubben i början av Datorernas Död. Och det betyder att jag vill skapa mig en bild av när det är. Så jag letar ledtrådar – När var Fördelningskriget? När var eko-krascherna? När byggdes Beta-Max-skeppen, som de Lorean var med och designade? De Lorean säger att han föddes precis i skarven mellan Eko-krasherna och krigen. "Miljökatastroferna" var enligt Len Renberg i slutet av 1900-talet, kanske början av 2000. Len försvann 2079. Då lär alltså De Lorean ha varit 70-80 bast. Vilket passar okej med att han gick i pension ett år efter att han hört Lens inspelning. Hur länge sedan var det? Exner verkar vara född av sin morsa, så han lär ha fötts innan de där regleringarna som började genomföras 2079 där man gick över till artificiella livmödrar och spermabanker. Exner är 17, så det placerar oss kanske… 15 år efter att Len försvann. Och det gör De Lorean till kanske 85–95 i Datorernas Död. Det är i varje fall min arbetsteori just nu. Och det ger oss spelets tid: Mellan säg 2080 och 2095 ungefär.
I skrivande stund har jag hur som helst nästan blivit klar med Datorernas Död; i morgon tänkte jag klämma Barn av Andromeda. Den misstänker jag inte kommer ge speciellt mycket till det här världsbygget, utom litegrann kanske i slutet av boken. Så den borde gå ganska kvickt.
Under arbetet har jag definitivt börjat få en aning om hur jag vill ha min outline, vad jag vill ha med och så. Men jag har valt att inte börja jobba på den ännu, utan bara antecknat småsaker jag är rädd att glömma annars.