Spelupplägget
Ok, jag tror ju att mycket i min resumé liknar det ni har i era PM. Vimes är en vass spelskapare (det är inte en komplimang enbart, utan också analytisk information. Jag menar att det är rimligt att vi kan utesluta att spelet har balansproblem eller designmissar) och får han hantera flufftunga upplägg lär han skapa ett - hö hö - flufftungt spel. Men vad är egentligen den relevanta informationen i allt fluff? Själv känner jag just nu att jag drunknar en aning i all information. Dessutom verkar Vimes snyggt ha försett oss alla med ett motiv att mörda greven samt kokat ihop en rolig soppa av händelser mellan karaktärerna. Clementina och Smelling kan tex konfirmera varandras berättelser. Men hjälper det oss att identifiera en mördare?
Nej, skulle jag gissa.
Antingen (i) så är fluffet preparerat så att det är dumt att berätta om våra roll.-PM tex och mördaren kan ge sig själv trovärdigt alibi, eller så (ii) är det snarare tvärtom: fluffets informationstäthet hjälper mördaren att gömma sig. Jag tror på det senare.
Mördarens roll-PM och de oskyldiga och upprörda alpgästernas skiljer sig nog inte alls. Förutom på
en viktig punkt (och ni andra som är oskyldiga lär förstå vad jag pratar om nu och säkert också mördaren med, för Vimes skulle inte designa ett så enkelt sätt att nita mördaren på). Att tex analysera motivbilderna tror jag är en dålig idé, eftersom alla verkar ha något motiv att ha ihäl greven. Clementina voin Fjärts motiv är ju att greven tydligen är beredd att dela upp hela arvet mellan flera personer.
Nej, fluffet är kul och säkert också givande för att förestå vad som har hänt, men det jag tror är den riktiga vägen att hitta mördaren på är genom att hitta rätt ledtrådar.
Ledtrådarnas betydelse
Saken är den att ledtrådarna som delas ut av Vimes (och just därför är solid information) kan se olika ut. Vi kan få vissa saker bekräftade, men till priset av att vi inte får reda på annat. Därför finns det olika tänkbara utvecklingar av spelet där vissa ledtrådar inte undersöks. Här måste mördaren ha en vilja
att vissa saker inte undersöks. Då borde också röstningen om ledtrådar vara givande att analysera för oss.
Men jag vill inte utesluta att fluffet, våra roll-PM och skissen över grevens gods hänger ihop med ledtrådarna riktigt heller. Det lär nog finnas en koppling mellan vissa givna detaljer som är bra att analysera. Men då ska också dessa detaljer vara just bra att anlysera och vi får undvika att hamna i något sorts metaflum om våra rollers märkliga egenheter.
Vad göra rent konkret nu?
- Diskutera den senaste ledtråden samt röstningen förra omgången.
- Försöka kartlägga grevens sista timmar. Göra en skiss av hur folk har rört sig och upprätta en tidslinje.
- Diskutera vilken och varför en viss ledtråd är värd att undersöka.
- Rösta och ta ställning.
Mer text kommer.