Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Så, det här är antagligen inte några nyheter för de flesta av er. Om ens någon av er. Men jag kom till lite personliga insikter som jag tänkte skriva lite om.
Jag upptäckte att jag fått med Daggerfall (gammalt dataspel) gratis när jag införskaffade ett par andra gammla spel jag tycke det var dags att jag köpte lagligt på GOG. Och när jag bootat upp den upphottade unity-versionen av det och utforskade utbudet av värdshus och tavernor så slogs jag av att det går att formalisera namnkonventionerna ganska ordentligt:
den [verb] [substantiv] (Exempel: Den skrattande gåsen, Den skummande bägaren)
den [adjektiv] [substantiv] (Exempel: Den gyllene grisen, Den röde riddaren)
[substantiv] och [substantiv] (Exempel: Hunden och Katten, Spiran och Svärdet)
[possessivt substantiv*] [substantiv] (Exempel: Biskopens spira, Jägarens vila)
*"Possessivt substantiv" verkar inte vara en faktiskt term, jag tyckte dock att det i det här fallet gjorde det tydligare vad jag menade.
Ingen av de här är revolutionerande, jag har bara aldrig tänkt på den bakomliggande strukturen förut, bara utgått från färdiga exempel och sen bytt ut orden. Men för mig gör det namnpåhittandet otroligt mycket lättare om jag sett kugghjulen bakom.
Det gör också att jag nu ser att jag kan lätt generera namn på värdshus med hjälpa av bara tre listor på ord: en lista för substantiv, en för adjektiv och en för verb. Även om resultat som "den skummande grisen" vid första anblick låter lite märkligt. Å andra sidan behöver kanske märkliga namn på värdhus inte vara något dåligt, utan snarare en nyckel till ställets bakgrund.
Vad tror ni? Är det här till någon hjälp? Har jag missat någon "formel" för hur namn kan vara uppbyggda? Andra tankar som poppar upp när ni läser det här?
Jag upptäckte att jag fått med Daggerfall (gammalt dataspel) gratis när jag införskaffade ett par andra gammla spel jag tycke det var dags att jag köpte lagligt på GOG. Och när jag bootat upp den upphottade unity-versionen av det och utforskade utbudet av värdshus och tavernor så slogs jag av att det går att formalisera namnkonventionerna ganska ordentligt:
den [verb] [substantiv] (Exempel: Den skrattande gåsen, Den skummande bägaren)
den [adjektiv] [substantiv] (Exempel: Den gyllene grisen, Den röde riddaren)
[substantiv] och [substantiv] (Exempel: Hunden och Katten, Spiran och Svärdet)
[possessivt substantiv*] [substantiv] (Exempel: Biskopens spira, Jägarens vila)
*"Possessivt substantiv" verkar inte vara en faktiskt term, jag tyckte dock att det i det här fallet gjorde det tydligare vad jag menade.
Ingen av de här är revolutionerande, jag har bara aldrig tänkt på den bakomliggande strukturen förut, bara utgått från färdiga exempel och sen bytt ut orden. Men för mig gör det namnpåhittandet otroligt mycket lättare om jag sett kugghjulen bakom.
Det gör också att jag nu ser att jag kan lätt generera namn på värdshus med hjälpa av bara tre listor på ord: en lista för substantiv, en för adjektiv och en för verb. Även om resultat som "den skummande grisen" vid första anblick låter lite märkligt. Å andra sidan behöver kanske märkliga namn på värdhus inte vara något dåligt, utan snarare en nyckel till ställets bakgrund.
Vad tror ni? Är det här till någon hjälp? Har jag missat någon "formel" för hur namn kan vara uppbyggda? Andra tankar som poppar upp när ni läser det här?