Spel som blev mindre

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,122
Location
The Culture
Jag vill inte förstöra tråden om olika upplagor av samma spel med den här frågan, så jag startar en ny tråd.

Här är ett fint citat: "The engineer knows he has achieved perfection, not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away."

Rollspel tenderar att bli tjockare, och tjockare. Om ett spel kommer i en nyversion är det nästan garanterat tjockare än den tidigare versionen.

Så nu undrar jag: Har det någon gång hänt att version två varit kortare än version ett? Har någon spelskapare valt att trimma bort onödigt dökött för att skapa den kortaste och tajtaste möjliga versionen av spelet, istället för att fylla på med mer regler, mer färdigheter etc.?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,433
DnD5e? När det var nytt iallafall.

Eclipse Phase 2.0, strömlinjeformar och kapar en del. Inte tillräckligt mycket, men ändå.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,311
Location
Helsingborg
Matiné var på 112 sidor regler + tips. Text och layout producerade jag på ett halvår.

Mutiné var på 60 sidor regler + tips. Text och layout producerade jag på två veckor.

Matinee Chronicles var på 16 sidor regler + tips. Text och layout producerade jag på en vecka.

This is Pulp är på tre sidor regler + värld + tips. Det har jag ännu inte klarat av att skriva.

Alla dessa är en mer renodlad variant av den tidigare iterationen. Speltesten tog ett år för vardera spel.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,529
Jag vet att @wilper arbetade enligt den här principen när han redaktörade CM/77. Enligt legenden finns det bitar kvar av regelsystem om allt från cypervampyrer till fordonsstrid i manuspappren, men det skalades bort till den utgåva som hamnade i butik just för att det skulle hållas fokuserat.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,311
Location
Helsingborg
Hur vet du att det är tre sidor om det inte är skrivet?
För att jag har skrivit det tre gånger och misslyckats. Så jag vet mängden, jag vet bara inte hur jag ska förmedla det och vad jag ska ha för disposition. Spelet går inte att skriva som ett sedvanligt rollspel så det har legat i träda tills jag hittar en bra föregångare. Kollat tv-spelsmanualer, sport-manualer, impro-lekar och det som nog kommit närmast i struktur är beskrivningar av terapi-lekar.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,344
Location
Enköping
Ja, fast...

(Exempel från egna spelhyllan.)

Det beror lite på. Om man bara pratar utgåvor som i att här är X, det första släppet i en ny utgåva så ja, (O)D&D Rules Cyclopedia är ju väldigt mycket tjockare än efterföljarna som bara är starterboxar.

Om man pratar enbart sidantal och inte tar teckenstorlek i beräkning så kan jag tänka mig att det inträffat, men jag har inte verktygen och tiden.

AD&D: Grundböckerna (PHB, DMG, MM): 1st ed: 468 (Slutliga revisionen, PHB och DMG reviderades med nya sidor vid ett par tillfällen)
2nd Ed: 592
2.5: 960
3rd ed: 784 Minskning!
3.5: 960
Crap ed: 828 Minskning!
5E: 992

Sen beror det på, är nyare spel nya versioner om de kommer från andra speltillverkare?
Last Unicorn Games Star Trek: 3x300 sidor
Deciphers Star Trek: 252+256
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,075
Location
Nordnordost
Jag vet att @wilper arbetade enligt den här principen när han redaktörade CM/77. Enligt legenden finns det bitar kvar av regelsystem om allt från cypervampyrer till fordonsstrid i manuspappren, men det skalades bort till den utgåva som hamnade i butik just för att det skulle hållas fokuserat.
CM/77 var dock ett rätt spretigt projekt, det var rätt många som lämnade in överlappande och halvfärdiga avsnitt. Mycket av redigeringen var att släppa sådant som lämnat väl mycket som en övning till läsaren.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Eon IV är avsevärt mer slimmat än tidigare utgåvor, och spelet verkar även ha peakat i modultjocklek för ett par år sedan, med "Damarien".
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Oktoberlandet 2 är tunnare än ettan.

Hälsar

Christian
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,111
Och fortfarande jättefeta 😆 (men ja, du har rätt, däremot tror jag att de mest kan jämföras med typ basic-versionen av andra spel).
Nja, de är runt 50 sidor var, vilket inte är särskilt fett väl? Och inte ser jag dem som basicversioer heller.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Nja, de är runt 50 sidor var, vilket inte är särskilt fett väl? Och inte ser jag dem som basicversioer heller.
Den PDF:en jag såg i somras hos en kompis på nya FATE Condensed var på 64 sidor, vill jag minnas, och verkade vara hela spelet (alltså Fate Core, fast condensed).

Hälsar

Christian
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,111
Den PDF:en jag såg i somras hos en kompis på nya FATE Condensed var på 64 sidor, vill jag minnas, och verkade vara hela spelet (alltså Fate Core, fast condensed).

Hälsar

Christian
Jag har Condensed som PDF, och den är 52 sidor.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,948
Location
Uppsala
Jag vill slå ett slag för 7th Sea i sin första utgåva jämfört med sin andra utgåva. I den andra utgåvan är reglerna mycket mer fokuserade (och färre). Det är mer av ett samberättarspel än ett mer typiskt nittiotalsrollspel.

Många fans har klagat, för de vill se utrustningslistor etc. "som vanligt", men det faller definitivt in på kriterierna för trådstarten!
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
552
Inte första och andraversionen men överlag så är ju böckerna tunnare/mindre till Mutant År Noll än vad de var i Undergångens Arvtagare.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,176
Location
Rissne
Lite OT, men inte helt – säg till så skapar jag en ny tråd istället: Men är det här något ni tycker är eftersträvansvärt? Det känns som att det naturliga är motsatsen – man förväntar sig att version 2 har mer material, mer att bygga äventyr på, inte mindre.

Är det skillnad på regler och värld här? Jag som hatar regler fattar ju absolut att man blir glad om version 2 har mer strömlinjeformade och färre regler, men om det plötsligt saknas spelvärlds-information? Känns det inte bara som att spelskaparen snuvar en då? Man vet ju att informationen/materialet finns, och även om det kanske inte var det bästa materialet så tänker jag att risken finns att man upplever att det saknas…


Jag frågar givetvis i egenintresse. Jag funderar ibland på att göra en andra utgåva av More than Human, men när jag tänker på den boken så finns det rätt jäkla mycket jag skulle vilja kapa bort eftersom det känns irrelevant eller svåranvänt (framför allt om hjältarna på 70-talet, den tidsperiod man ju inte alls spelar i). Och jag vet inte om jag skulle ha speciellt mycket att ersätta det med. Det skulle nog helt enkelt bli en… tunnare bok. Med mindre information om spelvärlden.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,753
Är det skillnad på regler och värld här?
Jag är inte den som har synpunkter på när man startar nya trådar, men jag tycket din frågeställning är intressant!

Ditt problem uppstår ju delvis för att du blandat ihop värld och regler från början. Vilket nästan alla gör!
Om du för version 2 hade publicerat regler och spelvärld separat så blir detta ett mindre problem (fast jag förstår ifall det finns olika goda skäl att inte göra så).

För mig som konsument är det ju ganska enkelt att komma över de senaste och kompletta reglerna för de flesta spel.
Att däremot komma över en komplett samling av det som publicerats för en spelvärld... det är en helt annan sak. Att ens hitta en rimlig introduktion till en spelvärld kan vara besvärligt, även om den fortfarande är levande.

Jag tycker absolut (utan att vara bekant med More than Human) att du ska ta bort sådant du inte finner så relevant i en ny version!
Om du tar bort något konkret (som 70-tals-hjältar) så är det klart att det vore väldigt fint om det finns tillgängligt på något sätt (det gamla materialet som en PDF, eller vad som helst)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Lite OT, men inte helt – säg till så skapar jag en ny tråd istället: Men är det här något ni tycker är eftersträvansvärt? Det känns som att det naturliga är motsatsen – man förväntar sig att version 2 har mer material, mer att bygga äventyr på, inte mindre.
Jag är ju ganska långt ifrån din målgrupp, men jag tycker att man kan tänka att om spelskaparen har gallrat och sållat bland materialet, fokuserat på det som hen vet ger mer spelvärde och tagit bort saker som inte bidrar lika mycket, så har hen gjort sina spelare en tjänst. Det som presenteras är mer relevant, mer användbart, och lättare att hitta. Om ett spel har 50 riktigt bra, användbara och intressanta äventyrskrokar, tillräckligt för att vilken spelgrupp som helst ska kunna bygga tre solida kampanjer på materialet, blir det verkligen bättre av att man späder ut det med 150 okej äventyrskrokar? En nyutgåva där spelskaparen, vis av att spelet har spelats många gånger, visar att här, detta är de riktigt bra grejorna, dessa saker är det som är unikt och fräckt i det här spelet, tycker jag känns som en bra grej.
 
Top