Då och då tänker jag på att jag borde ta tag i den nya versionen av Rotsystem – den där jag ser över kapitelordningen, utökar spelledarkapitlet, patchar systemet och lägger in lite extra frivilliga regler och sånt. Version 1.75, eller vad man ska kalla't.
Idag började jag fundera på det igen. Snart kanske jag startar en arbetstråd, lite som jag hade med Universums Öde. Men idag har jag bara en fråga:
Vad kallar man den gröna apokalypsen?
Här är alltså vad som händer: Efter vår nutid tar sig civilisationen upp till ett ganska utopiskt tillstånd med tillgång till enorma mängder billig och miljövänlig energi. Kapitalismen avvecklar sig själv, vi når ett post-scarcity-samhälle där alla har sina behov täckta och är fria att spendera större delen av sin tid med kreativitet och socialiserande snarare än arbete för brödfödan. Sedan muterar några kudzuväxter nere i sydamerika och sprider sig snabbt över världen; de bildar det radiotelepatiska nätverket som kallas Grönskan. Nätverket är medvetet och världsomspännande och lär sig snabbt att hacka genetiska koder och mutera djur och sådär. Människan tvingas in i sina arkologier och stänger dörren om sig. Det mesta ser rätt brunt ut. Eller grönt, kanske. Budskap: naturen är fruktansvärd och äcklig.
Så.
Vad kallar man det där? I Terminator kallas händelsen som liksom satte punkt för det gamla och skapade det nya för Judgement Day. Vad kallas det i Rotsystem?
Green Day? =)
Nä men allvarligt. Vad? Man kan ju köra klassiker som Fallet, Undergången, Katastrofen. Och de används säkert av en del – men jag skulle vilja ha en eller flera termer som anspelar på det som faktiskt hände, och som blir liksom lite "eget" för just den här spelvärlden.
Om det är en referens till något mer eller mindre obskyrt, eller en del av en gammal låttext eller dikt, så är det en bonus. Absolut inte ett måste, dock.
Idag började jag fundera på det igen. Snart kanske jag startar en arbetstråd, lite som jag hade med Universums Öde. Men idag har jag bara en fråga:
Vad kallar man den gröna apokalypsen?
Här är alltså vad som händer: Efter vår nutid tar sig civilisationen upp till ett ganska utopiskt tillstånd med tillgång till enorma mängder billig och miljövänlig energi. Kapitalismen avvecklar sig själv, vi når ett post-scarcity-samhälle där alla har sina behov täckta och är fria att spendera större delen av sin tid med kreativitet och socialiserande snarare än arbete för brödfödan. Sedan muterar några kudzuväxter nere i sydamerika och sprider sig snabbt över världen; de bildar det radiotelepatiska nätverket som kallas Grönskan. Nätverket är medvetet och världsomspännande och lär sig snabbt att hacka genetiska koder och mutera djur och sådär. Människan tvingas in i sina arkologier och stänger dörren om sig. Det mesta ser rätt brunt ut. Eller grönt, kanske. Budskap: naturen är fruktansvärd och äcklig.
Så.
Vad kallar man det där? I Terminator kallas händelsen som liksom satte punkt för det gamla och skapade det nya för Judgement Day. Vad kallas det i Rotsystem?
Green Day? =)
Nä men allvarligt. Vad? Man kan ju köra klassiker som Fallet, Undergången, Katastrofen. Och de används säkert av en del – men jag skulle vilja ha en eller flera termer som anspelar på det som faktiskt hände, och som blir liksom lite "eget" för just den här spelvärlden.
Om det är en referens till något mer eller mindre obskyrt, eller en del av en gammal låttext eller dikt, så är det en bonus. Absolut inte ett måste, dock.