Varför vill man slåss? Om man börjar i den ändan...
1. För att det är kul: Man finner det nöjsamt, på samma sätt som säg se en sjysst film, höra en bra låt, rita en bra bild. Det får nåt område i hjärnan att ge en positiv feedback.
2. För att mäta sig mot någon: Man vill se var man står sig i förhållande till andra inom samma typ av slåssare som inom karate eller boxning, eller blandade motståndare som MMA. Man vill se vart ens förmåga kan ta en på slagfältet, i den militära rankingen i landet/inom organisationen/världen.
3. För att det är den snabbaste lösningen: Antingen i realtid, eller om det är aktuellt i speltid.
4. För att det är den enklaste lösningen: Kräver minst förberedelser, eller är där ens kompetens ligger jämfört med andra sätt.
5. För att det är enda sättet att nå ett mål inom en viss tid: Att exempelvis annexera ett annat land brukar inte gå så fort oavsett hur vänligt man frågar utan ett krig är enda sättet, legitimt eller ej.
Sen finns det anledningar att slåss även om man inte vill det som temperament, psykologiskt tillstånd, man blir anfallen etc.
Varför är det en central del i många kommersiella rollspel?
1. För att många finner det vara en nöjsam del av rollspelandet. Och här kan man peka på alla punkter ovan.
2. För att strider är den del av spelen som lättast kan leda till rollpersoners död, och därför vill man vara extra noggranna kring detta moment.