M
monkiBonki
Guest
Du fångar en väldigt viktig poäng - finns konflikten kan den mötas i våld. Den måste inte utmynna i strid men om den gör det - då är våldet motiverat iaf.All litteratur, film och alla spel drivs av konflikt.
Rädda väna Prinsessa Prussiluskan från den slämme Riddare Rumpa, då måste man passera mörka skogen, dessutom nattetid, stöta på troll - have at you! Nä, tråkigt. Lura trollen att blarra till soluppgången och bli till sten - ja tack. Men häri ligger inte konflikten.
Nå, vi stolpar vidare för att rädda väna prinsessan från rälige riddaren - have at you! Konflikten löstes med våld, helt ok. Den hade kunnat lösas med att smyga in i Svarta Borgen och släpa iväg väna prinsessan i håret för att slippa vara våldsam med slämme Riddare Rumpa. Bara ett annat sätt att mäta konflikten.
TS "Varför vill man slåss?" - Apan "Därför vill man slåss, det är åteminstone en av orsakerna och den är tung, våldet får en 'mening'. Den slämme riddaren som är stygg så stygg med väna prinsessan, rycker henne i flätorna och allt, han får sig minsann på moppo - huzaa! Apan vill dock understryka: det finns många andra fina orsaker beskrivna i tråden, spänning är en god orsak om inte annat. Det är spännande med spännande (på rikt, inget ljug)"