Mogger
Hipsteranka
Jag har ofta kommit tillbaka till detta och nu senast i tråden om varför vi slåss så yttrades intressanta åsikter om att spelet är riggat till RPs fördel.
Det stämmer nog i många fall, men det är inte så jag vill ha det. Det är för mig den stora fördelen med fail forward (komplikation pga misslyckat skill check) och slumptabeller. Det innebär att det inte är jag som SL som sätter käppar i RPs hjul.
Jag vill ha den möjligheten med, i synnerhet när det gäller RPs karaktärsutveckling. Jag vill utmana deras övertygelser, fresta dem, pressa dem etc.
Men jag är inte bekväm med att aktivt försöka döda dem.
Det här knyter an till många av den senaste tidens diskussioner, om upplevd farlighet, om långa kampanjer, om vikten av en levande setting etc.
Så, jag kikade i Torchbearer och de har typ lite sådana här tabeller som man kan slå på när saker kan ske som RP inte kan kontrollera:
Jag tycker att det är en rätt trevlig lösning. Det är som ett reaction roll fast handlar mer om större skeenden.
Mitt ständiga exempel är vad som händer om RP förargar Darth Vader. Han kan trycka på en knapp och spränga planeten de befinner sig på. Game Over. Men vi vill kanske inte spela så. Istället kan man, vid lämpliga tillfällen, slå på tabellen ovan och vägledas av. Det går utmärkt att modifiera den med upp till +/-2 om det är tryggt/osäkert eller modifiera tabellen om man så vill.
Detta kan kompletteras med en lista på förslag/resultat på katastrofer, medgångar etc men som grund tycker jag att det funkar utmärkt.
Tabellen kommer passa perfekt i min pågående kampanj där RP har lyckats förarga rätt många mäktiga personer och det är omöjligt att försöka bena ut vad som rimligtvis bör hända. Jag skulle kunna skicka 30 lönnmördare på dem. Men det hade varit orättvisst. Om jag däremot slår 2 på 2T6? Ja, då är det en helt annan sak
Som ni ser handlar det om att flytta obekväma beslut från mig till slump. Så är man inte intresserad av det så är det lugnt. Då kan man scrolla vidare
Det stämmer nog i många fall, men det är inte så jag vill ha det. Det är för mig den stora fördelen med fail forward (komplikation pga misslyckat skill check) och slumptabeller. Det innebär att det inte är jag som SL som sätter käppar i RPs hjul.
Jag vill ha den möjligheten med, i synnerhet när det gäller RPs karaktärsutveckling. Jag vill utmana deras övertygelser, fresta dem, pressa dem etc.
Men jag är inte bekväm med att aktivt försöka döda dem.
Det här knyter an till många av den senaste tidens diskussioner, om upplevd farlighet, om långa kampanjer, om vikten av en levande setting etc.
Så, jag kikade i Torchbearer och de har typ lite sådana här tabeller som man kan slå på när saker kan ske som RP inte kan kontrollera:
2D6 | Resultat |
2 | Katastrof! |
3-5 | Bakslag |
6-8 | Normalt |
9-11 | Medgång |
12 | Lyckodag! |
Jag tycker att det är en rätt trevlig lösning. Det är som ett reaction roll fast handlar mer om större skeenden.
Mitt ständiga exempel är vad som händer om RP förargar Darth Vader. Han kan trycka på en knapp och spränga planeten de befinner sig på. Game Over. Men vi vill kanske inte spela så. Istället kan man, vid lämpliga tillfällen, slå på tabellen ovan och vägledas av. Det går utmärkt att modifiera den med upp till +/-2 om det är tryggt/osäkert eller modifiera tabellen om man så vill.
Detta kan kompletteras med en lista på förslag/resultat på katastrofer, medgångar etc men som grund tycker jag att det funkar utmärkt.
Tabellen kommer passa perfekt i min pågående kampanj där RP har lyckats förarga rätt många mäktiga personer och det är omöjligt att försöka bena ut vad som rimligtvis bör hända. Jag skulle kunna skicka 30 lönnmördare på dem. Men det hade varit orättvisst. Om jag däremot slår 2 på 2T6? Ja, då är det en helt annan sak
Som ni ser handlar det om att flytta obekväma beslut från mig till slump. Så är man inte intresserad av det så är det lugnt. Då kan man scrolla vidare