Enligt någon gammal dataspelsmakare jag lyssnade på så betydde openworld att du hade en stor karta över hela världen och spelaren kunde själv bestämma var den ville gå och vad den ville göra. Till skillnad från exempelvis Doom där du hade ett antal banor som kom i en bestämd ordning, där varje bana hade en bestämd startpunkt och en bestämd slutpunkt. Världen var öppen, helt enkelt.
Sandbox betydde att när du presenterades med ett uppdrag så var det upp till dig hur du löste det uppdraget. Det finns liksom inget "bestämt sätt du måste lösa det på". Så du har inget "quest item" som måste användas på ett specifikt ställe, utan det är upp till dig att hitta på hur du använder det som finns i världen till att lösa problemen som du ställs in för.
Ett exempel på ett sandlådespel som inte är openworld är exempelvis ett av de gamla Rainbow 6-spelen (jag har bara spelat det första), där du har ett antal banor som du spelar igenom i följd, men på varje bana har du bara ett (Eller flera) objektiv, och det är helt upp till dig att lägga upp hur du vill uppfylla de objektiven.
Men... det är bara en dataspelmakare jag hört detta ifrån, och jag tycker att termena ofta verkar användas som synonymer nu för tiden. Så det är fullt möjligt att det här inte är etablerade termer, utan att betydelsen skiftar från tillverkare till tillverkare, eller att de kanske började som distinkta termer men att de har glidit ihop genom åren. Eller så kanske det bara är så att dessa är tydligt specificerade termer bland just dem som tillverkar dataspelen, men så fort du tar steget ut i marknadsföring och allmänt tal så används de som synonymer av folk som inte vet bättre =). Eller så hade den jag lysande på helt enkelt fel.
När det kommer till rollspel så tycker jag att de två termerna oftast används som direkta synonymer. Vilket jag tror är för att sandlåda enligt ovastående betydelse liksom automatiskt följer med formatet som bordsrollspel är. Eftersom spelet leds av en spelledare (inte alltid, så klart, beroende på spel) snarare än ett datorprogram så har man liksom alltid den friheten, så den behöver ingen egen term för att påpekas. Medan open world fortfarande känns relevant som motpol till att att man spelar en serie äventyr i en bestämd ordning.
Som en följd tänker jag att termen sandlåda först helt enkelt glidit över till att bli synonym med openworld, sen eftersom folk i allmänhet har ett behov av att kategorisera och dela upp saker så har folk börjat hitta på nya skillnader mellan de två termerna som är specifika för rollspel (detta baserat på en diskussion på facebook rätt nyligen där många i och för sig betraktade termerna som synonymer, men många hade också vitt skiljda uppfattningar om vad respektive term betydde).
Personligen ser jag dem som rena synonymer, men föredrar "sandlåda" då jag tycker detta låter som som en mer definierad term som folk frågar om ifall de inte förstår den, medan "öppen värld" låter mer filosofiskt där folk kanske bara drar egna slutsatser om vad det betyder.