Det finns ju inga förbud mot att återuppfinna hjulet, men tidigare har det här varit något vi diskuterat utifrån vad jag kan minnas, från 2011:
Diskussionen har ju utvecklats sedan dess och Rickard har ju bland annat skrivit följande för gnomestew om fisktank:
Å andra sidan är det ju lite olika definitioner, annan artikel på gnomestew om sandbox:
Det här skrev DeBracy för några år sedan (sorry att jag drar upp en massa gammalt ni skrivit, men jag tyckte att det var bra):
Rickard said:Fisktank: spelledaren baserar scenariot på fraktioner och deras agendor samt relationer till varandra och spelledaren. Under spelets gång kommer fraktionerna att reagera på det rollpersonerna åstadkommer, baserat på just fraktionernas agendor och relationer.
(--)
Sandbox: spelledaren har planerat ett antal platser och spelare får välja fritt vad de vill göra. Har under forumets tid även kallats "tavelramen" (spelarna får måla var som helst men inte utanför ramen) och "tivolit" (scenariot är en nöjespark där spelarna får välja vilka åkattraktioner de vill besöka). Jag vet inte riktigt vad spelledarens uppgift är här, förutom att det känns som ett oerhört förarbete för spelledaren.
Nekromanti - Lista över scenariostrukturer
Något som många (trad)rollspel saknar är en tydlig struktur över hur det är tänkt att spelledaren ska skriva ett scenario. Jag tänkte lista några av de spel som jag har kommit över som ger någon sorts struktur och återge strukturerna i väldigt förenklad form. För att ge lite mer vägledning...
www.rollspel.nu
Diskussionen har ju utvecklats sedan dess och Rickard har ju bland annat skrivit följande för gnomestew om fisktank:
The Fish Tank as a Mystery
Today's guest article is by Gnome Stew reader Rickard Elimää, and it details a fantastic technique for GMs: the "fish tank" model for creating a mystery adventure. Thanks, Rickard! Why is a mystery like a fish tank? Imagine a fish tank with some piranhas in it. The tank and the water are the...
gnomestew.com
The Fish Tank as an Intrigue
Today’s guest article by Gnome Stew reader Rickard Elimää is a follow-up to his previous piece on the Stew, The Fish Tank as a Mystery. Thanks, Rickard! Imagine the characters being fishes. Throw them into a fish tank filled with piranhas, lean back and watch what happens when they start...
gnomestew.com
Å andra sidan är det ju lite olika definitioner, annan artikel på gnomestew om sandbox:
Nonlinear (Sandbox) games
Janna at Dungeonmastering recently wrote up an interesting article about running non-linear games. They're a neat and slightly under-explored concept, so I thought I'd bring in other people's discussions and see what we can figure out. They are commonly discussed using a variety of names...
gnomestew.com
Det här skrev DeBracy för några år sedan (sorry att jag drar upp en massa gammalt ni skrivit, men jag tyckte att det var bra):
Kan ju också vara värt att kolla på blorb, det har ju väldigt många beröringspunkter: https://www.rollspel.nu/threads/enklast-möjliga-blorb-för-nybörjare.72020/#post327750DeBracy said:Sandbox och fisktank har en del likheter. I en sandbox så finns det en massa ställen som spelarna kan dra runt mellan och besöka och göra grejer på. I en fisktank så är det istället en massa spelledarpersoner och kanske organisationer som är förberedda. De har sina egna mål och relationer och gör liksom det de gör, lite som fiskar i ett akvarium. Sen släpper man ner spelarna och ser vad som händer.
Så sandbox = platsbaserat, fisktank = person/intrigbaserat. I praktiken blir det väl ofta inte riktigt så renodlat, utan det kan finnas bitar av båda, och av andra äventyrsvarianter. Det vore rätt enkelt att ha en sandbox-kampanj där man förberedde en av platserna (typ en stad) som en fisktank, och gjorde en annan plats till ett ganska rälsat äventyr, osv.