Har du något exempel på rollspel som gör det bra?
Jag pratar hellre om andra saker - om text som är svår att förstå. Människor är kassa på att förstå en process - vårt tänkande är mer linjärt. Ta mitt spel som
Imagine som jag skrev utan att använda exempel. Spelet är i princip omöjligt att förstå bara via genomläsning, för jag beskriver en process. Jag beskriver någonting där flera olika komponenter - både i hur någon beskriver men också vem som beskriver - är både okända i hur de startar men också vad slutresultatet blir när alla dessa komponenter blandas samman (emergens). Jag skrev en process som ständigt upprepas, men med nya komponenter. Läsaren kan enbart förstå spelet genom att spela det.
Det är bättre att beskriva i en rak struktur och framförallt
ha en uttalad struktur. Du kan visa upp, med hjälp av diagram, stämningstexter och bilder, hur det är tänkt att man ska spela eller hänvisa till andra källor, exempelvis litteratur.
Det är också viktigt att sätta en
känsla. Jag brukar säga att pitchen är bland det viktigaste för ett spel, eftersom den sätter hur läsaren tolkar all text i regelboken. Om läsaren förstår "känslan" förstår den regeltexten bättre.
Långa strukturer, exempelvis
strid i DoD bör man också ta sig en funderare kring. Stycka upp strukturen i mindre bitar eller se om det är strukturer som egentligen är onödiga (vilka många rollspelsregler är).
Det handlar dock om att kunna sätta saker i ett sammanhang - det är så människor förstår saker.
Något jag dock gärna hade velat sett var en hel rollspelsbok skriven enbart utifrån exempel. Hade varit intressant att se.