Skarpskytten
Ödestyngd världsvandrare
Jag har läst Prince Valiant the Storytelling Game och tänkte recensera det här.
Då jag inte orkar skriva hela recensionen i en sittning delar jag upp den på flera poster.
Spelet jag har läst är nyutgåvan från 2017, som jag backade på Kickstarter. Det är en något uppdaterad text jämfört med originalutgåvan från 1989, med hårdpärm och Hal Fosters bilder i färg istället för svartvitt som i originalet. Designen är kanske lite gräll, men det är riktigt snyggt som fysisk produkt, ett rätt nätt rollspel på 112 sidor. Exakt vad som uppdaterats är svårt att säga, men Internet nämns t ex inte med ett ord i hela boken (inget ladda ned ditt rollformulär på den här adressen etc) och spelet är väldigt heteronormativt och tämligen sexistiskt - så inte så mycket, gissar jag.
Jag har aldrig spelat det här spelet, men minns att jag var fascinerad av det när det kom och jag stod i bläddrade i det på något konvent något år efter att det gavs ut. Mina referensramar var BRP och detta var något helt annorlunda, med sin två grundegenskaper och mynt istället för tärningar. Det måste ha varit den känslan som fick mig att backa det, för jag backar nästan aldrig kickstarters.
Boken består något förenklat av tre delar: ett enklare grundspel, ett något mer avancerat avancerat spel och så "episoder", dvs äventyr.
Spelet börjar med den sedvanliga vad-är-ett-rollspel - eller, ja, "storytelling game" då. Detta namn till trots är detta ett helt vanligt sent 80-tals rollspel, det är stark och godtycklig spelledarmakt och rälsning som gäller. Mycket krut läggs rakt genom spelet att förklara hur man ska spela, lite mindre på varför, och det har en fostrande ton som i mycket påminner om tidiga svenska rollspel.
Sedan kommer spelmekaniken. I grundspelet spelar man en riddare i Hal Fosters variant av Arthurlegenden. En rollfigur har två grundegenskaper, Brawn som står för styrka, fysik, smidighet, etc, och Presence som står för karisma, uppmärksamhet, intelligens, etc. Man får sju poäng och får ha max fem i en grundgenskap. Man får vidare ett antal poäng att sätta ut på fjorton färdigheter. Till det kommer start-Fame och utrustning och inte så mycket mer. Det lär ta c fem minuter att göra en rollfigur, om man ska tänka ut ett namn och klottra ned en vapensköld.
Spelmotorn är att man vid konflikter (ja! faktiskt!) tar så många mynt som man har i relevant grundegenskap, lägger till lika många som man har i relevant färdighet (om någon) (vissa färdigheter slås utan grundegenskap) och kastar dem. Systemet specifiserar också vissa modifikation i strid och fältslag, t ex får man plus ett mynt om man har ett vapen (vilket som, en trästav och en claymore är lika) och plus tre om man har en tung rustning. Alla kronor är lyckade, och jämförs antingen mot en svårighetsgrad (vanligen ett) eller motståndarens slag. Och det är i stort spelmotorn. Det är enkelt och snabbt. Jag skulle aldrig palla köra det med mynt dock, för i strid lär man sitta men en tio mynt var och det känns rätt ohanterligt och skramligt. Lätt att ersätta med tärningar dock.
Fame är viktigt i spelet, för det är det som är spelarnas och rollfigurerna mål. Reglerna är rätt flummigt skrivna, men i grunden får man 100 Fame för varje större cool/farlig/dramatisk grej man gör i spelet. Efter 1000 Fame kan man höja en färdighet (inte en grundegenskap).
Efter dessa regler kommer lite om att vara spelare och spelledare. Kontentan av dem har jag berättat om ovan.
Detta är grundspelet, som klockar in på 53 sidor. Reglerna upptar dock bara sidan 10-34, två för att göra rollfigur, fyra för Fame, och resten är spelmotorn. Det är alltså ett rätt regellätt system, och mycket elegant och nydanande för sin tid om kanske inget att skriva hem om i vår upplysta tid.
Då jag inte orkar skriva hela recensionen i en sittning delar jag upp den på flera poster.
Spelet jag har läst är nyutgåvan från 2017, som jag backade på Kickstarter. Det är en något uppdaterad text jämfört med originalutgåvan från 1989, med hårdpärm och Hal Fosters bilder i färg istället för svartvitt som i originalet. Designen är kanske lite gräll, men det är riktigt snyggt som fysisk produkt, ett rätt nätt rollspel på 112 sidor. Exakt vad som uppdaterats är svårt att säga, men Internet nämns t ex inte med ett ord i hela boken (inget ladda ned ditt rollformulär på den här adressen etc) och spelet är väldigt heteronormativt och tämligen sexistiskt - så inte så mycket, gissar jag.
Jag har aldrig spelat det här spelet, men minns att jag var fascinerad av det när det kom och jag stod i bläddrade i det på något konvent något år efter att det gavs ut. Mina referensramar var BRP och detta var något helt annorlunda, med sin två grundegenskaper och mynt istället för tärningar. Det måste ha varit den känslan som fick mig att backa det, för jag backar nästan aldrig kickstarters.
Boken består något förenklat av tre delar: ett enklare grundspel, ett något mer avancerat avancerat spel och så "episoder", dvs äventyr.
Spelet börjar med den sedvanliga vad-är-ett-rollspel - eller, ja, "storytelling game" då. Detta namn till trots är detta ett helt vanligt sent 80-tals rollspel, det är stark och godtycklig spelledarmakt och rälsning som gäller. Mycket krut läggs rakt genom spelet att förklara hur man ska spela, lite mindre på varför, och det har en fostrande ton som i mycket påminner om tidiga svenska rollspel.
Sedan kommer spelmekaniken. I grundspelet spelar man en riddare i Hal Fosters variant av Arthurlegenden. En rollfigur har två grundegenskaper, Brawn som står för styrka, fysik, smidighet, etc, och Presence som står för karisma, uppmärksamhet, intelligens, etc. Man får sju poäng och får ha max fem i en grundgenskap. Man får vidare ett antal poäng att sätta ut på fjorton färdigheter. Till det kommer start-Fame och utrustning och inte så mycket mer. Det lär ta c fem minuter att göra en rollfigur, om man ska tänka ut ett namn och klottra ned en vapensköld.
Spelmotorn är att man vid konflikter (ja! faktiskt!) tar så många mynt som man har i relevant grundegenskap, lägger till lika många som man har i relevant färdighet (om någon) (vissa färdigheter slås utan grundegenskap) och kastar dem. Systemet specifiserar också vissa modifikation i strid och fältslag, t ex får man plus ett mynt om man har ett vapen (vilket som, en trästav och en claymore är lika) och plus tre om man har en tung rustning. Alla kronor är lyckade, och jämförs antingen mot en svårighetsgrad (vanligen ett) eller motståndarens slag. Och det är i stort spelmotorn. Det är enkelt och snabbt. Jag skulle aldrig palla köra det med mynt dock, för i strid lär man sitta men en tio mynt var och det känns rätt ohanterligt och skramligt. Lätt att ersätta med tärningar dock.
Fame är viktigt i spelet, för det är det som är spelarnas och rollfigurerna mål. Reglerna är rätt flummigt skrivna, men i grunden får man 100 Fame för varje större cool/farlig/dramatisk grej man gör i spelet. Efter 1000 Fame kan man höja en färdighet (inte en grundegenskap).
Efter dessa regler kommer lite om att vara spelare och spelledare. Kontentan av dem har jag berättat om ovan.
Detta är grundspelet, som klockar in på 53 sidor. Reglerna upptar dock bara sidan 10-34, två för att göra rollfigur, fyra för Fame, och resten är spelmotorn. Det är alltså ett rätt regellätt system, och mycket elegant och nydanande för sin tid om kanske inget att skriva hem om i vår upplysta tid.
Last edited: