Funderar lite på en spelvärld inspirerad av ett väldigt specifikt verk så att säga kopplat till nordisk järnålder/vikingatid/mytologi, och efter att först övervägt ett eget system tänker jag mig nu att det ska kunna funka till flera olika system, då jag vet det finns flera olika rollspel baserade på dessa teman. Nu så här dan före dopparedagens kväll kommer jag spontant bara på en handfull rakt av (Gudasaga, Viking, Cthulhu Dark Ages). Hjälp mig komma på fler som jag borde ta en titt på som har liknande teman. (Ge gärna också en kort uppskattning ifall spelet ifråga är något att ha också!). Tack!
en.wikipedia.org
Nu är det 35 år gammalt och kan vara svårt att få tag på.
Fördel:
Som vanligt med spel som RQ får man ett antal rimliga karaktärsbakgrunder. Vilken man själv får kan man slumpa om man vill. Minns jag rätt fanns det jägare, herde, bonde, skald, huskarl och jarl
Nackdelar:
1: Äventyren är inte särskilt givande eller långa.
2: En del tyckte att magin var för mäktig - det var mer eller mindre Gloranthas rätt av.
3: Samma med pengasystemet: att saker räknas i pennies är förvisso bra, men några andra värdeviktmått finns inte, så det känns inte som nordisk järnålder/vikingatid.
4: Inga utisar är beskrivna på samma sätt, varför SL måste skapa rimliga stats för sådana, eller bakgrunder om man vill spela en sådan. Man hade tyckt att det skulle finnas stats på franker, anglosaxare, tyskar o.s.v.
5: Själva äventyrsvärlden är lite gammaldags. De som skrev hade ingen chans att känna till diverse intressanta platser som Uppåkra eller Slöinge, eller hade inte förmåga att läsa den då existerande litteraturen. Spelvärlden är därför avsevärt fattigare än vad vi vet idag om den tidens Norden.
Det kan vara värt att titta på vad de tycker om karaktärernas startskickligheter och förmögenhet, men det är knappast värt att köpa bara för det.
Idag finns det visst något som heter Mythic Iceland för BRP, men det har jag inte spelat.
Legend and Adventure in Viking-Age Iceland
www.chaosium.com