entomophobiac
Low Prep High Play
Det här kommer ta lång tid att recensera, för Degenesis är något av ett mastodontspel. Men det är intressant nog att ta sig igenom och känns som den absoluta motsatsen till minimalismen i Shinobigami eller Sorcerer. Mitt långsiktiga mål är att läsa mig igenom hela rollspelssamlingen.
Första boken kallas Primal Punk och gottar ned sig i spelvärlden.
The Jackal's Prophecy
Ett närmast poetiskt försök till introduktion, som använder en serie nummer för att symbolisera olika saker. Lite mystiskt, lite otäckt, men på det stora hela ganska ointressant. Kanske är jag för tråkig som person helt enkelt och detta är egentligen inspirerande genialt. Snyggt är det i alla fall. Löjligt välillustrerat, och otroligt hög kvalitet på papper och egentligen allting. Det här gäller hela produkten Degenesis, och eftersom jag är här för materialet i sig kommer jag nog inte nämna det igen.
Primal Punk
Kort mer praktisk introsektion. Blandar små noveller från världen med mer matnyttig information som vad de två böckerna innehåller och den klassiska "What is a role playing game?"-blurben.
Chapter 1: Forward
Jorden går under 2073, när en svärm av meteoriter träffar planeten. Stora kratrar uppstår och kartan ritas om inom ett par dagar. Majoriteten av mänskligheten utplånas. Men inte hela. Från ruinerna växer genom århundraden nya kulturer fram. Problemet är att där också finns något annat. Något som följde med asteroiderna och som nu infekterar oss, förgör oss inifrån, och gör det svårare att lita på varandra. Infektion och sepsis påverkar både oss och vår natur. Ur askan från apokalypsen klättrar Homo Degenesis--vår efterträdare och förgörare. Kapitlet har en stämningsfull genomgång av alla kulturer, klaner, och centrala konflikter, som utgör spelvärlden. Det är väldigt väldigt mörkt, men tar också behörigt avstånd från själva undergången genom att rollspelet utspelar sig mer än 500 år senare, kring 2590-talet.
Kapitlet är ganska svårt att läsa initialt, för spelet använder mängder av egna uttryck, som många gånger är förvrängningar av moderna uttryck. Spitalians är exempelvis gruppen som baserar sig på "Hospitalier" och vill bevara vetenskap och mänsklighet. Det blandar också friskt mellan små stämningsnoveller och ren fakta, och det är aldrig självklart vad som är vad. Men på det stora hela, när en väl kommer in i sättet det är skrivet, så är det väldigt dystert och stämningsfullt. Jag blir helt klart nyfiken på de olika kulturerna och kulterna.
Första boken kallas Primal Punk och gottar ned sig i spelvärlden.
The Jackal's Prophecy
Ett närmast poetiskt försök till introduktion, som använder en serie nummer för att symbolisera olika saker. Lite mystiskt, lite otäckt, men på det stora hela ganska ointressant. Kanske är jag för tråkig som person helt enkelt och detta är egentligen inspirerande genialt. Snyggt är det i alla fall. Löjligt välillustrerat, och otroligt hög kvalitet på papper och egentligen allting. Det här gäller hela produkten Degenesis, och eftersom jag är här för materialet i sig kommer jag nog inte nämna det igen.
Primal Punk
Kort mer praktisk introsektion. Blandar små noveller från världen med mer matnyttig information som vad de två böckerna innehåller och den klassiska "What is a role playing game?"-blurben.
Chapter 1: Forward
Jorden går under 2073, när en svärm av meteoriter träffar planeten. Stora kratrar uppstår och kartan ritas om inom ett par dagar. Majoriteten av mänskligheten utplånas. Men inte hela. Från ruinerna växer genom århundraden nya kulturer fram. Problemet är att där också finns något annat. Något som följde med asteroiderna och som nu infekterar oss, förgör oss inifrån, och gör det svårare att lita på varandra. Infektion och sepsis påverkar både oss och vår natur. Ur askan från apokalypsen klättrar Homo Degenesis--vår efterträdare och förgörare. Kapitlet har en stämningsfull genomgång av alla kulturer, klaner, och centrala konflikter, som utgör spelvärlden. Det är väldigt väldigt mörkt, men tar också behörigt avstånd från själva undergången genom att rollspelet utspelar sig mer än 500 år senare, kring 2590-talet.
Kapitlet är ganska svårt att läsa initialt, för spelet använder mängder av egna uttryck, som många gånger är förvrängningar av moderna uttryck. Spitalians är exempelvis gruppen som baserar sig på "Hospitalier" och vill bevara vetenskap och mänsklighet. Det blandar också friskt mellan små stämningsnoveller och ren fakta, och det är aldrig självklart vad som är vad. Men på det stora hela, när en väl kommer in i sättet det är skrivet, så är det väldigt dystert och stämningsfullt. Jag blir helt klart nyfiken på de olika kulturerna och kulterna.