Rangertheman
Myrmidon
- Joined
- 15 Dec 2015
- Messages
- 3,585
I tonåren var den SL som hade läst in sig på- eller skrivit ett äventyr. Då spelade vi första bästa fredagskväll, lördag eller söndag, när alla kunde. Enda uppgiften för SL var att spelleda. Visst blev det bråk ibland - gruppen bestod bl.a. ett till syskonpar utöver jag och min bror, och syskon bråkar - men när de upprörda känslorna lagt sig fortsatte spelet.
I vuxen ålder känns det som att det tillkommit en hel del. SL ska stå för planering och logistik, vilket vi löst med att vi alltid spelar här när vi spelar fysiskt. På Roll20 räcker det att bestämma en tid. Så det är inget betungande, åtminstone inte för min del. Men det tycks också finnas ett ansvar för SL att jämka samman spelstilar och hantera kollisioner mellan dem och/eller spelarna. Är det någon som spelar på ett sätt som stör mig som SL så är det självklart att jag pratar med spelaren, men varför ska det ligga på SL att hålla ihop gruppen? Visst, det är min prepp som går till spillo om gruppen splittras men det är även spelarnas möjlighet att spela som försvinner. I så gott som alla videor och artiklar som handlar om problemskapande spelstilar eller problematiska spelare, är rådet att SL ska ta spelaren/spelarna åt sidan och försöka hitta en lösning. Det är också mycket råd kring hur man ska göra om någon av spelarna inte verkar vara nöjd med spelet och hur man, utöver att diskutera med spelaren, kan förändra spelledandet så att det passar alla bättre. Varför så sällan råd om att spelaren måste anpassa sig efter SL?
Jag älskar att förbereda äventyr och att spelleda dem, men känner att konfliktlösande och jämkning av spelstilar tar extremt mycket energi. Hur ser det ut i era grupper? Vilket ansvar ligger på SL?
I vuxen ålder känns det som att det tillkommit en hel del. SL ska stå för planering och logistik, vilket vi löst med att vi alltid spelar här när vi spelar fysiskt. På Roll20 räcker det att bestämma en tid. Så det är inget betungande, åtminstone inte för min del. Men det tycks också finnas ett ansvar för SL att jämka samman spelstilar och hantera kollisioner mellan dem och/eller spelarna. Är det någon som spelar på ett sätt som stör mig som SL så är det självklart att jag pratar med spelaren, men varför ska det ligga på SL att hålla ihop gruppen? Visst, det är min prepp som går till spillo om gruppen splittras men det är även spelarnas möjlighet att spela som försvinner. I så gott som alla videor och artiklar som handlar om problemskapande spelstilar eller problematiska spelare, är rådet att SL ska ta spelaren/spelarna åt sidan och försöka hitta en lösning. Det är också mycket råd kring hur man ska göra om någon av spelarna inte verkar vara nöjd med spelet och hur man, utöver att diskutera med spelaren, kan förändra spelledandet så att det passar alla bättre. Varför så sällan råd om att spelaren måste anpassa sig efter SL?
Jag älskar att förbereda äventyr och att spelleda dem, men känner att konfliktlösande och jämkning av spelstilar tar extremt mycket energi. Hur ser det ut i era grupper? Vilket ansvar ligger på SL?