Jag läser SCUP (The Sword, the Crown and the Unspeakable Power) ju nu i jakten på det pbta-spel jag vill spelleda och jag tror jag har hittat rätt. Förutom min gemensamma farhåga med alla pbta som är att jag ska sitta och bläddra bland alla moves och säga "umm, och då händer, ummmm, hmmm, ah här har vi det" en massa så har jag en fundering kring ett stycke i reglerna:
Om jag får förbereda person X och person Y och att X har en hållhake på Y och att det kommer att komma i spel för att få effekt Z så blir det troligtvis bättre än om jag ska improvisera en hållhake på sekundbasis. Om person X hittades på för fem sekunder sedan och en RP gör Study a Person, hur förväntas man hantera det? Är det improvisationsmagi som gäller eller missar jag nåt här?
Hur kombinerar man play to find out ("ingen" prepp) med high information (det ska finnas en massa information att extrahera från personer/situationer)?Playing to find out what happens is important because SCUP is a
high information game. The PCs can Study a Person to learn that
the Queen isn’t who she says she is, or Study a Situation to figure
out that that there is a secret society pulling the strings behind the
scenes. Then, they can Face Duress or Engage in Combat and kill
the people who are making life difficult for them. If you have a big
plot you’ve already written, you rob your characters of the ability to
use the powerful, narrative-shaping tools at their disposal to gather
information and use it to affect your fictional world. What’s more,
you rob yourself of the joy that comes from being surprised by what
your PCs do and having to react to it in the moment.
Om jag får förbereda person X och person Y och att X har en hållhake på Y och att det kommer att komma i spel för att få effekt Z så blir det troligtvis bättre än om jag ska improvisera en hållhake på sekundbasis. Om person X hittades på för fem sekunder sedan och en RP gör Study a Person, hur förväntas man hantera det? Är det improvisationsmagi som gäller eller missar jag nåt här?