Cosmic Mechas of the Multiverse

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
Det här är för skojs skull, men kanske finns det några vettiga idéer?

Koncept: Rymden är stort och multiversum är ännu större! Dumdristiga och kortlivade piloter flyger kosmiska rymdmechas i evig strid från vår egen galax och igenom otaliga dimensioner. Rymdkejsare, antimateriegudar och intergalaktiska urödleimperier bjuder hårt motstånd. De minsta Mechas är enkla exo-skelett som inte är mycket större än en människa. De största är planetstora. Många kan förvandla sig till andra fordon eller byggnader.

Regelmotor: M0-inspirerat. Slå en tärningspöl, 6-or är succeses, 1-or är skada. Du kan pressa.

Din pilot har följande Attributes: Mind, Passion, Body. Body används bara utanför pilotens mecha. Pilotens Skills kan vara allt från Juridik till Rymd-ninjutsu.

Din Mecha har Gear, och Module Skills. Gear är hastighet och smidighet. Modules är också Skills och vilka man har beror på Mechans build. För att flyga genom rymden behöver du modulen Raketmotorer (el dyl), och du slår för Gear + Raketmotorer för att flyta genom rymden. En mecha med Grappling Hook 0 har en Grappling Hook, men är inte så bra på att använda den. En Mecha med Grappling Hook 3 däremot... Grappling Hook används oftast med Gear, men i vissa fall med Mind.

Varje alternativ fordonsform är en modul.

Din Mecha har även värdet Chassi, som är både HP och Skadebonus. En vanlig Battlesuit har kanske Chassi 1-3, en fullskalig mecha 4-5, en Dreadnought Class-suit 12. Man slår alltså inte för Chassi.

Skada tar man på Chassi (eller body). Man kan pressa Body, Gear, Mind och Passion enligt följande:

Mind - ger stress, kan leda till mentalt sammanbrott/trauma
Passion - demoraliserar, kan leda till depression
Body - fatigue, kan leda till utmattning
Gear - överhettar, kan leda till härdsmälta!
 
Last edited:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Vilken sorts scenarier kör man? Hur skapar man dem?

Blir det mest strid, eller gör man annat också? Löser mysterier, intrigerar, bryter sig in, rensar dungeons?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
Vilken sorts scenarier kör man? Hur skapar man dem?

Blir det mest strid, eller gör man annat också? Löser mysterier, intrigerar, bryter sig in, rensar dungeons?
Utforskning, planetcrawl, återkommande nemesiser/rivaler. Det militära är mer recon och expeditioner än ren strid. Och strid är förstås främst enviger mellan mechas.

Möjligen har man spel i bas (utanför sina exon) lite som ark-spelet i M0
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
Ändrade mig om att byta form. Det funkar nog såhär:

Att kunna byta form är en modul. Man kan bara byta till fordon med samma chassi = lika stora. Man måste köpa nya moduler för sin nya form. För varje plupp i Modulen byta form kan man skaffa en ny form eller "migrera" en modul från sin grundform.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
När det gäller skala, kanske kan man säga att man inte har mer än 6 tärningar i något stat, och i stället räknar var 6:e tärning som en auto-sexa?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
När det gäller skala, kanske kan man säga att man inte har mer än 6 tärningar i något stat, och i stället räknar var 6:e tärning som en auto-sexa?
Det som egentligen behöver skala är Chassi, och jag tänker nog att det är en passiv stat man inte slår för
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Ja, okej, det är nog rimligt. Jag tänker dock att det är en möjlig lösning för stora skalor i YZ i allmänhet, kanske? Visst antydde du något åt det hållet redan?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
Ja, definitivt. Kanske lite som Mastery Levels i HeroQuest/HeroWars, dvs man kan ha flera "nivåer" (sets of 6) av auto-success som man kan växla in om man möter en annan mästare, eller som kan ge extra bonuseffekter på en vanlig handling.
 
Top