Vad menar du med diskbänksstårys? Jag vill ju ändå att det ska handla om vampyrer som rör sig bakom gardinerna i maktens korridorer, inte att bråka med en parkeringsvakt om en bot på 900kr och råka glömma bort klockan så solen går upp.
Vilka klaner blev sämre? Vilka features saknas?
V5 är ganska sannolikt att förr eller senare tvinga dig att bråka med en parkeringsvakt, på grund av regelsystemets design med "Bestial Failure", "Messy Critical" och "Compulsions", som kan få saker att flippa ur väldigt fort. För det mesta handlar spelet fortfarande givetvis om intriger i maktens korridorer, men det är en känslig balans man måste navigera - det gäller att vara smart och förutseende om man inte vill riskera sin noga uppbyggda politiker-fasad genom att råka äta en parkeringsvakt inför någons mobilkamera. Detta är dock en feature, inte en bugg. Vampyren för en konstant kamp mot besten i sitt inre. Systemet med touchstones, människor som betyder mycket för en, kan också lätt dra spelet mot vardagliga scener, om man inte är försiktig med hur man designar sina touchstones. (Vill du hålla det episkt, designa episka touchstones...)
Jag ogillar designfilosofin där man försökt göra vissa klaner PK och "spelvänliga" genom att ta bort deras upplevt orientalistiska arv och deras komplexa interna organisation , när situatednessen i kultur och tid och funktionen som organisationer var vad som gjorde de klanerna koola till att börja med. Detta gäller primärt Followers of Set, som gått från att vara en välorganiserad fucking metal fornegyptisk dödskult i en evig kamp mot förtryckande gudar, till att vara en kulturellt intetsägande grupp av andliga ledare och charlataner, men generellt har alla klaner som tidigare hade en intressant intern kultur och organisation (Assamites, Giovanni, Tremere, Lasombra) berövats denna kultur och organisation i V5, i linje med en designfilosofi som envisas med att se klanerna som arketyper, snarare än trovärdiga organisationer med historia och kultur.
Features jag saknar är primärt att det inte längre går att spela en Sabbat-kampanj, då det saknas regler för blodslinjer, blodsritualer, paths of enlightenment, mörk magi och många nischade discipliner och koncept som utmärkte Sabbaten. Det saknas också unika mäktiga krafter för urgamla vampyrer, vilket delvis är positivt för systemet - men skapar enorma problem med världsbygget eftersom sådana krafter var plott-drivande i flera gamla moduler. Systemet med merits/flaws för rollpersoner i V5 känns vidare rudimentärt och bristfälligt, medan V20 överröste en med inspirerande sådant content. Slutligen hade gamla versioner av Vampire väldigt kool magi, uttryckt som ritualer och paths till disciplinen Thaumaturgy, som byggde på vad som uppenbart var stora mängder research i vår världs mytologier och mystiska traditioner. Som del av strömlinjeformningen i V5 har dessa till synes strukits helt. Det är bra att de ville nörfa Thaumaturgy, men jag hade försökt göra det utan att slakta all den gamla magin, som tillförde massor av mystik och mytologi till settingen.
Men dessa reservationer till trots gillar jag V5. En del saknat content lär dessutom dyka upp efterhand. Jag rekommenderar dig att testa det, det är på det stora hela en positiv utveckling av Vampire.