Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
När jag själv får idéer till spelvärldar och liknande är det framför allt från att läsa om historia, antropologi och ekologi. Visserligen inspireras jag också av fiktion av olika slag, samt kanske i ännu högre grad av konst och musik, men jag tror ändå att den grund jag står på alltid är att jag inspireras av något "verkligt", så att säga. Jag märker dock att rätt mycket man läser om spel och folks förväntningar på dem verkar baserat på fiktion framför allt -- mycket snack om troper, associationer till annan fiktion snarare än vår värld och liknande. Jag upplever också i någon mån att detta är något som kan skilja sig åt mellan till exempel Sverige och USA (se tråden om svensk stil) samt mellan äldre och nyare spel -- särskilt tydligt i Dungeons & Dragons, där det känns som om jämförelser med historiska epoker är mycket vanligare i AD&D 1e och 2e än i senare versioner, vilka nästan helt och hållet refererar till fiktion snarare än historia. Upplever ni också att dessa skillnader finns, och vad föredrar ni själva?