Jag skulle säga att nya guldåldern tar vid 2014-2015. Främst för att då ser vi DnD 5th Edition och Call of Cthulhu 7th Edition, som ger nytt liv åt redan viktiga och etablerade varumärken och sätter ett nytt stort spår i hobbyn. Samtidigt släpps Mutant: År Noll och ger nytt ordentligt liv till svenska rollspel. Crowdfunding är väldigt viktigt för att ge nytt liv i rollspelen, där förlag nu inte alls behöver ta samma risk för att släppa en produkt. Det andra viktiga som sker är att vi också börjar se rollspel väckas i andra delar av nördsfären, som gör enormt för att få in nya, där den största faktorn är Critical Role, som startar 2015 och innan det har Tabletop väckt mångas intresse. Få saker bidrar lika mycket till rollspelens växande popularitet som hur stort de blivit inom nördhobbyn överlag, speciellt bland unga.
Jag har svårt att se en ny död, men jag kan se potentialen till en ny nedgång. De sakerna skulle bero på:
- Färre rollspel på svenska: Svenska förlagen lyckas allt mer utomlands, speciellt Ligan som nu är en av de största. Då blir det allt vettigare att lägga fokus på en internationell marknad. Även om vi inte lär få se en total död av rollspel på svenska lär mängden stora kunna minska.
- Problem med crowdfunding: Majoriteten av alla spel, däribland dem stora releaser, lever mycket på crowdfunding för att lyckas. Kommer vi till ett steg där crowdfunding för rollspel av något skäl börjar bli ohållbar kommer det utan tvekan göra det svårare att släppa nya spel.
- Minskat intresse i nördsfären: Om vi skulle se att rollspelens popularitet minskar i nördhobbyn, typ om Critical Role och rollspelspoddar backar så kommer också återspeglas i spelen, där bland annat färre kommer hitta till rollspelshobbyn.
Med det sagt har jag svårt att se något närmare en "död", kanske en tillbakagång, men nu verkar rollspel stå sig ganska stadigt. I och med verktyg som Roll20 har vi också börjat se åt vilket håll de kan bana vägen för att fortsätta vara relevanta i framtiden.