Använda Neotech Edges regler till Western..?

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
746
Hej,

Det ser ut som att vi potentiellt kommer att ”tvingas” varva vår Neotech kampanj med varannan vecka Western IV. Då återuppstod dilemmat med att det finns element i Westerns regler som fick oss att tröttna på vår tidigare kampanj (Vapensnabbhet = antal handlingar. Högt Försvar = Bullet proof. M.m..)
Nu är det än värre eftersom vi skämts bort med Neotechs regler, som dessutom har både ”Down time” stöd och ”Trippa”!

Är det fler som älskar både Neotech och Western?
Kanske rent utav någon som har ideér eller ork att hjälpa till med en komvertering?
Titta isf in i min tråd under Western (eller svara här för all del :))

 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
746
Är det inte enklare att använda Noir typ rätt av? Visst det är snarare 1940 än 1880 men skillnaderna är inte så stora.

Edit: Neotech bygger på Noir
Jag får gräva fram min Noir bok! Utöver initiativbrädet minns jag inte så mkt likheter, men det var längesedan jag läste Noir! Tack för den inputen! :)
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
575
Jag älskade Neotechreglerna, men jag älskade även Kultreglerna.
Så nu kör vår spelgrupp en remake med Kult/Necotech 50% / 50%.
Funkar skitbra, bästa liret på 20 år. Vi har varit nöjda de senaste 20-30 möterna.

Men det sagt så menar jag bara att det nog går hur bra som helst att slänga bort augments och köra western rakt av.
Lycka till.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Jag får gräva fram min Noir bok! Utöver initiativbrädet minns jag inte så mkt likheter, men det var längesedan jag läste Noir! Tack för den inputen! :)
Som Måns sade så bygger Neotech EdgeNoir och dess designfilosofier, men så klart kraftigt modifierade för att stödja de vitala designpelarna som gällde för Neotech (downtime, trippar, cybertech, hacking etc). Noir hade ett stort fokus på rollpersonens drivkrafter och karaktärsdrag, och att det var ofta viktigare vad en RP *ville* göra än vad de *kan* göra (om en stark drivkraft kickar in kan din chans att lyckas öka med mellan 50% - 100% - det skapade väldigt tematiska, dramatiska och känslosamma scener). Ödet byttes också ut till "Flow" i Neotech Edge och justerades något.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
746
Som Måns sade så bygger Neotech EdgeNoir och dess designfilosofier, men så klart kraftigt modifierade för att stödja de vitala designpelarna som gällde för Neotech (downtime, trippar, cybertech, hacking etc). Noir hade ett stort fokus på rollpersonens drivkrafter och karaktärsdrag, och att det var ofta viktigare vad en RP *ville* göra än vad de *kan* göra (om en stark drivkraft kickar in kan din chans att lyckas öka med mellan 50% - 100% - det skapade väldigt tematiska, dramatiska och känslosamma scener). Ödet byttes också ut till "Flow" i Neotech Edge och justerades något.
Ja detta blev tydligt vid påskens genomläsningar av Noir! :) Det här med drivkrafter (både som livsmål och laster) är något vi verkligen vill ha mer av i spel i Western. Gillar Noirs mekanik för detta bättre än Fördelar/Nackdelar i Western-reglerna. Även lätt att adoptera utan att behöva byta hela regelsystemet!

Vi landade nämligen i att det blir Western-konventsscenarierna till en början och då blev det plötsligt lite för mkt jobb att byta regler.. Vårt stora fokus är på Neotech kampanjen som tyvärr tvingas ned från varje till varannan vecka :(
Längre fram blir det definitivt att köra en variant på Noir (med russin från Neotech) till Western dock!
 
Top