Ars Magica har inga hit points.
Du kan få wounds av olika grader (eller dö direkt av en attack om den är tillräckligt kraftful), men du kan få hur många wounds som helst utan att direkt dö av dem. Men sedan när man återhämtar sig så får man slå för varja wound med regelbundna intervall för att se om skadan blir bättre, är stabil, eller försämras. En skada av allvarligaste slaget som blir sämre innebär att man dör.
Har man skador så får man dessutom minus på i princip allt man gör, och är begränsad i hur mycket man kan anstränga sig utan att riskera att skadorna försämras.
Du kan få wounds av olika grader (eller dö direkt av en attack om den är tillräckligt kraftful), men du kan få hur många wounds som helst utan att direkt dö av dem. Men sedan när man återhämtar sig så får man slå för varja wound med regelbundna intervall för att se om skadan blir bättre, är stabil, eller försämras. En skada av allvarligaste slaget som blir sämre innebär att man dör.
Har man skador så får man dessutom minus på i princip allt man gör, och är begränsad i hur mycket man kan anstränga sig utan att riskera att skadorna försämras.