entomophobiac
Low Prep High Play
Läser just nu sakta men säkert mastodontkampanjen till Degenesis, som börjar med In Thy Blood. Det som slår mig är att det i praktiken är en helt linjär berättelse. A, sedan B, sedan C, sedan D, etc. Rollpersonerna integreras på ett rätt snyggt sätt och det målar upp en mäktig bild av världen det hela utspelar sig i, med en lång lista välskrivna SLPs, men fundamentalt är det material av ett slag jag som spelledare har ganska svårt att ta till mig. "Nejfan, ni skulle ju träffa Jeppe C innan Jeppe D..." Det är lätt att glömma någon detalj som visar sig vara viktig för den förutbestämda handlingen. Såhär upplever jag ofta att kampanjer (och även äventyr) är skrivna.
Men vilka verktyg finns egentligen för att inte skriva kampanjer på det här sättet (för oss som tycker det är roligt med kampanjer) och vilka bra exempel finns därute på kampanjer (och verktyg) som inte blir rena berättelser på det här sättet?
Men vilka verktyg finns egentligen för att inte skriva kampanjer på det här sättet (för oss som tycker det är roligt med kampanjer) och vilka bra exempel finns därute på kampanjer (och verktyg) som inte blir rena berättelser på det här sättet?