KH Jih-puns hjältar: Samurajer i KH

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,809
Location
Stockholm
En av Äventyrsspel tidiga värdsmoduler var ju Drakar & Demoner Samuraj, som utspelade sig i på öriket Jih-Pu, so i teorin var en del av Altor men i praktiken var fantasy Samuraj-era Japan, utan några alver, dvärgar, ankor eller liknande som man hittar på andra ställen på Altor.

Om man skapade en Kopparhavets hjältar version av Jih-pun där man försöker hålla sig till grundkonceptet - fantasy samuraj Japan inspirerat av Kurosawa-filmer, Usagi Yojimbo, Ensamvargen & valpen, Okko, o liknande -, eller i alla fall har det som grund, men som faktisk har representanter av djurfolk, dvärgar, alver, o liknande i sig, hur tycker folk man ska göra med saker som ståndssystemet (ska icke-människor i praktiken bara räknas som människor o finnas i alla stånden, eller anses du endast tillhör ett vist stånd baserat på din ras, eller att du kan inte tillhöra ett specifikt stånd om du tillhör en vis ras, eller räknas du som någonting som står över/vid sidan om systemet som något mer eteriskt (likt munkar), eller under/vid sidan av det för att du tillhör en ras som anses bara vara barbarer o odjur).

Borde man också lägga in grejer som noterbart gör Jih-pun som något mer eget än bara fantasy Japan med djurfolk? Likt hur Legend of 5 Ring:s Rokuga har Japan som grund men har element från flera andra östasiatiska kulturer o från amerikansk standard fantasy. Om så vad?

Vad mer bör man tänka på?

Också, medeltida Japan var ju inte någon monokultur utan du hade ju Ainufolket i norr o Okinawa i söder* (o möjligen fler jag inte kände till), det borde finnas någon typ av blinkning till det, men bör man bara ha fantasy versioner av medeltida Hokkaido o Okinawa (vilket känns lite mer problematiskt än bara fantasy Japan) eller skapa något annat?
* inkorporerades i Japan först under andra hälften av 1800-talet
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Vi har diskuterat Jih-Pun lite men kommit fram till att det befinner sig långt utanför vårt fokusområde. Men tanken är såklart lockande. Jag hade gjort såhär:

  • Slopat namnet Jih-Pun. Ja-Pan. Som ordvits flyger den inte så väl i mina öron.
  • Inspireras av Japans dynamiska historia
  • Luckra upp estetiken avsevärt och blanda friskt från andra regioner och epoker, Kanske inte skotska alvsamurajer (sorry @Krille ;) ) men något som gör att det kanske mer känns som ett dynamiskt Japan än ser ut som ett.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jamen kul! Jag har snidat på en sådan här sak själv, så nu blev jag inspirerad att skriva lite:

(Jag har varit medveten om "ordvitsen" i världsnamnet från Äventyrsspel från dag ett, och har aldrig begripit varför de valde det. Oseriöst för en kommersiell produkt tycker jag.)

Jag har jobbat ett tag på ett spel i denna typ av miljö, och har haft anledning att fundera på hur högt jag vill lägga ribban.

Japans historia är lång och komplex, med oanad bredd för de som inte är insatta. Jag är själv något av en japanofil, men ingen expert, och inte heller någon culture gamer. Jag har spelare som har ganska ytlig kunskap om Japan, och som dessutom är vuxna med fullbokade scheman. Det finns inte på kartan att jag skulle lyckas få dem att sätta sig in i en setting som ens är en bråkdel så komplex som det medeltida japan. T.o.m. världskapitlen i DoD Samuraj skulle vara orealistiskt att få dem att läsa.

Jag har också kommit fram till att jag nog har lättare att få med mina spelare på tåget om jag (åtminstone inledningsvis) låter dem hänge sig åt de stereotyper som finns i vår bild av det feodala Japan, med allt vad det innebär av smygande ninjor, prisjägare, kurtisaner och så vidare - med andra ord, en populärkulturell version av det vi föreställer oss som det feodala Japan.

Därför jobbar jag på ett spel som ska låta de grundläggande mekanismerna styra deras upplevelse av världen. Inte helt enkelt, men jag har kul med det.

Jag har funderat en hel del på det här med kulturell apropriering också, och har övervägt att slopa alla japanska termer, men det skulle nog ta bort mycket av det som gör en sådan setting intressant, och så har ju även japanerna själva exploaterat och muterat sin historia genom sina berättelser ganska grundligt genom årens gång, så jag tror det är ganska lugnt så länge man skriver med respekt gentemot figurerna i materialet.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,809
Location
Stockholm
Bara galna idéer som man skulle kunna spina vidare på, ta som inspiration, eller förkasta, på hur man kunde göra det anorlunda:

* rasbaserat ståndssystem:
- budo-ståndet (adeln) är uppdelad i hög o låg, där högadeln består enbart av minotaurer, medan lågadeln kan vara av andra folkslag. Är du minotarur är du adel, eller ronin (som tekniskt sett är adel men utan heder o familj). Svärdsmide anses också vara en adlig syssla.
- Ankor kan bara vara köpmän, fiskare eller vissa typer av hantverkaryrken som har med de två första att göra
- Alver står utanför systemet o anses vara mer skogsväsen/andar än egentligt folk
- etc.
* ankor är i Jih-Pu kända som tengu o ska vara de som introducerade kampsport till de andra folken - karate, judo o liknande är alla derivat av quack-fu!
* Kejsaren/kejsarinnan har ingen värdslig makt utan endast en spirituell/mystisk sådan, ingen förväntar sig att kejsaren ska styra saker eller härska utan fungerar som rikets överste präst o främsta orakel - men när hen säger något så är det viktigt så man ska lyssna o folk vill gärna ha hens välsignelse för vad man har gjort/ska göra
- som möjlig blinkning till för-medeltida Japan kan det vara så att rollen enbart är kvinnligt, det finns bara kejsarinnor, inga kejsare.
* ta inspiration från Okko o ha att man har utvecklat daVinci-punkiga minmekor som folk med rätt marionetträning kan styra
* befästningsteknologin har utvecklats till en sådan grad (o man saknar kanoner) att det krävs jätteinsatser att ta städer eller borgar, vilket har gjort att ett kalt krig tillstånd har blivit rådande - man använder sig av ninjor o små elitförband för att slå mot varandra istället för stora arméer.
* Jih-Pu är inte isolerat utan det är konstant interaktion med andra länder i närområdet (o kanske vissa långt bort?) i form av handel, småkrig, pirater, barbarräder, kapare, o/e liknande. Med etniska enklaver från grannländerna i handelsstäderna.
* Nyaste utveklingen är att köpmännen har gåt samman i en handelsallians, en Han-Sa om ni vill, har skaffat sig egna väpnade styrkor o använder sitt ekonomiska kapital för att stödja olika adelsfamiljer/krigsherrar/stadsstater i deras politik

Oj, den ordvitsen har under alla dessa år gått mig helt förbi! Är det något som alla vetat om och som jag är den enda som missat?
Nej, jag såg den inte heller.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
867
Location
Umeå
Oj, den ordvitsen har under alla dessa år gått mig helt förbi! Är det något som alla vetat om och som jag är den enda som missat?
Jag har alltid trott att Jih-Pun varit en ordvits på Nippon eftersom de uttalas så lika, men först nu förstår jag att det är en blandning av Nippon och Japan.
 
Last edited:

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,906
* ankor är i Jih-Pu kända som tengu o ska vara de som introducerade kampsport till de andra folken - karate, judo o liknande är alla derivat av quack-fu!
När jag var tonåring och läste om Quack-fu i Äventyrsspel böcker blev jag jätteupprörd då jag redan sett Howard the Duck och tyckte ordvitsen var usel. Men jag löste det på så sätt (för man kunde ju inte ignorera det som stod i böckerna 😄) att termen Quack-fu var ett öknamn på kampsporten som fördomsfulla människor använde för att driva med ankorna, och egentligen hade kampsporten ett ädelt namn 🙂

* ta inspiration från Okko o ha att man har utvecklat daVinci-punkiga minmekor som folk med rätt marionetträning kan styra
Jättebra idé tycker jag!!! 😊👍
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
Coola ideer :) Kan definitivt bli något.

För att anpassa "fejk-japan" till Koppar_havets_ hjältar tror jag modellen är ganska enkel - ninjor, samurajer och wokou (japanska pirater)! Låt settingen vara en arkipelag som domineras av rivaliserande piratgäng och adelsklaner. Kanske mer Ryukyu än huvudöarna.

Kopparhavets hjältar: Wokou. Det har ändå en viss klang :)

Vad gäller djurfolk skulle jag göra som i KH grund. Låt de vara en naturlig men lite perifer del av samhället. Jag vet inte om olika folkslag behöver specifika roller - givetvis måste en medlem av Wokous kaninfolk kunna vara samuraj! - men adeln kan förstås domineras av människor.

En annan stor fråga är hur man knyter in japans rika mytologi. I DoD: Samuraj använde de ju termen "Bakemono" som någon sorts allmän term för orchlika monster. Det kanske går att göra elegantare.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
En annan stor fråga är hur man knyter in japans rika mytologi. I DoD: Samuraj använde de ju termen "Bakemono" som någon sorts allmän term för orchlika monster. Det kanske går att göra elegantare.
"Bakemono-orcherna" är nog en av sakerna jag ogillar mest i DoD Samuraj. Det är tydligt att man ville ha med en "kanonmats-ras" och knölade in orcher i settingen med ett generiskt japanskt ord som namn.

Av liknande anledning är jag heller inte så förtjust i idén att stoppa in kattmän, minotaurer och alver. Men var och en gör ju som de vill. 🙂
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,906
Jag skulle ha väldigt svårt att behärska mig från att göra en ninjaklan av sköldpaddsmän!
Ja, där man som medlem i klanen blir man döpt efter en jorisk konstnär. Man tilldedas även en av klanen fyra färger där blå symboliserar ledarskap, röd symboliserar vrede, lila symboliserar intelligens och orange symboliserar glädje. Den uråldriga dieten i klanen heter Pi-Hsa och är ett platt bakverk toppat med ost och andra valfria ingredienser. Eller, nu tog jag det nog lite för långt 😁😁😁
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
Folkslag: Kappa
Kappa är ett småväxt vattenlevande ödlefolk som kännetecknas av sina sköldpaddsskal och sitt yviga, tångliknande hår som omger en skålformad urgröpning på skallen. Kappa lever ofta ensamma i vattenbryn och vid broar, och livnär sig på rån, utpressning och handel. Även om Kappa ses med misstänksamhet av många av Gryningsöarnas invånare kan de upprätta goda relationer med lokala bosättningar.

Kappa som lämnar sina vattendrag för att äventyra bland Gryningsöarna täcker ofta sin huvudskål med en metallhjälm. Eftersom de misstros av många av Gryningsöarnas invånare tar de sig ofta fram som stråtrövare, utbygdsjägare och ninjor. Många legendariska ninjor har i själva verket varit kappa som specialiserat sig på specifika vapenkombinationer.

Väljer du att spela kappa så gör du följande:

  • Sätt 5 färdighetstärningar på Smidighet
  • Sätt 2 färdighetstärningar på Styrka
  • Sätt 5 färdighetstärningar på Gömma sig
  • Sätt 3 färdighetstärningar på Insikt.
  • Sätt startvärdet på Gard till 20.
  • Sätt startvärdet på Hälsa till 15
  • Du får förmågorna Amfibisk och Sara (du bär en del av din livskraft i en skål på ditt huvud)
  • Du talar Ruhongo
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Kopparhavets hjältar: Wokou. Det har ändå en viss klang
Kan vara bra att veta att 倭寇 (wokou) är en kinesisk term för de japanska piraterna, och den första halvan av termen är en ganska nedsättande term för japaner (betyder egentligen "dvärg"). Ingen aning om någon skulle ta illa upp idag, men under andra världskriget användes termen fortfarande ganska friskt som förolämpning mot japanerna. Har sett den översättas som "dvärgbanditer".
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
Kan vara bra att veta att 倭寇 (wokou) är en kinesisk term för de japanska piraterna, och den första halvan av termen är en ganska nedsättande term för japaner (betyder egentligen "dvärg"). Ingen aning om någon skulle ta illa upp idag, men under andra världskriget användes termen fortfarande ganska friskt som förolämpning mot japanerna. Har sett den översättas som "dvärgbanditer".
Aj tusan, där var jag tydligen ute på tunn is. Det visste jag inte.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,809
Location
Stockholm
Bara galna idéer som man skulle kunna spina vidare på, ta som inspiration, eller förkasta, på hur man kunde göra det anorlunda:
* Formellt släktskap är viktigare än biologiskt, en inadopterad eller ingift familjemedlem är viktigare än ett oerkänt barn som alla vet vem föräldrarna är, detta gör det också att en om en fader erkänner en bastard som hans fru fött sin så anser alla att det är hans - detta gör att politiska äktenskap mellan olika folkslag som inte är biologiskt kompatibla kan leda till att frun föder barn som alla erkänner som makens unge.


När jag var tonåring och läste om Quack-fu i Äventyrsspel böcker blev jag jätteupprörd då jag redan sett Howard the Duck och tyckte ordvitsen var usel. Men jag löste det på så sätt (för man kunde ju inte ignorera det som stod i böckerna 😄) att termen Quack-fu var ett öknamn på kampsporten som fördomsfulla människor använde för att driva med ankorna, och egentligen hade kampsporten ett ädelt namn 🙂
Själv gillar jag ordvitsen, o bara för du tycker att quack-fu låter fånigt betyder ju det inte att ankorna inte tycker att det är ett ädelt namn.

Låt settingen vara en arkipelag som domineras av rivaliserande piratgäng och adelsklaner. Kanske mer Ryukyu än huvudöarna.
Tycker vi behåller den gamla kartan som bas (o ge oss minst ett (semi?)fungerande rike som man kan handla med eller röva från) men man kan expander den genom att lägga till saker just utanför kartans ram, under namnskylten eller bakom illustrationerna (draken o sköldpaddan kanske döljer ).

Med den iden så är spelarna "barbarfolk", civiliserade utbölingar, handelsmän, exil-adel, nybyggare, låg adelsfamiljer som har fåt som belöning styret av vissa öar/kustområden efter att de blivet erövrade, ronin, m.m.

Den typen av omgivning skulle också ursäkta att det sociala inte alltid är lika ritualiserat eller hierarkiskt som det kan vara på Jih-Pu proper.

Kan vara bra att veta att 倭寇 (wokou) är en kinesisk term för de japanska piraterna, och den första halvan av termen är en ganska nedsättande term för japaner (betyder egentligen "dvärg"). Ingen aning om någon skulle ta illa upp idag, men under andra världskriget användes termen fortfarande ganska friskt som förolämpning mot japanerna. Har sett den översättas som "dvärgbanditer".
Med tanke på att det finns wako på japanska, borde man kunna använda det väll?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Med tanke på att det finns wako på japanska, borde man kunna använda det väll?
Jag är ännu bara i början av mina japanska studier, så jag insåg inte att det användes även på japanska. Det finns en intressant artikel om det på Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Wa_(Japan)#The_word_Wa

Det verkar ju som att japanerna har antagit ordet (wo/wa) som sitt eget namn på gamla Japan, men när de insåg att tecknet de använde för att skriva det var förolämpande bytte de ut det mot 和 (fred, harmoni). Så ord som 和食 (japansk mat) och 和室 (traditionellt japanskt rum) kommer alltså från den kinesiska förolämpningen, men med utbytt tecken. Intressant! Så i Kina skriver man 倭寇 med det gamla tecknet, men i Japan eventuellt 和冦, men det senare skulle inte förstås i Kina, och uttalas "hekou" (Folkrepubliken) eller "huokou" (Taiwan). Ironiskt nog betyder det ju då bokstavligen "fredliga banditer". :gremgrin:

Sedan har jag fortfarande ingen aning om huruvida någon skulle uppfatta termen som problematisk idag. Men det vore kanske bättre att använda det japanska wakou/wakō istället för det kinesiska wokou. Men, som sagt, det kan säkert vara en helt oproblematisk term idag.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
Strålande - då är det Wako som gäller!

Tycker vi behåller den gamla kartan som bas (o ge oss minst ett (semi?)fungerande rike som man kan handla med eller röva från) men man kan expander den genom att lägga till saker just utanför kartans ram, under namnskylten eller bakom illustrationerna (draken o sköldpaddan kanske döljer ).

Med den iden så är spelarna "barbarfolk", civiliserade utbölingar, handelsmän, exil-adel, nybyggare, låg adelsfamiljer som har fåt som belöning styret av vissa öar/kustområden efter att de blivet erövrade, ronin, m.m.

Den typen av omgivning skulle också ursäkta att det sociala inte alltid är lika ritualiserat eller hierarkiskt som det kan vara på Jih-Pu proper.
Det är viktigt att det blir rätt med upphovsrätten bara. DoD: Samuraj skrevs av Anders Blixt och Henrik Strandberg. Jag skulle inte ge mig ikast med något som använder materialet i DoD: Samuraj utan deras uttryckliga medgivande.

På många sätt tror jag att det är enklare att skapa en ny östasiatisk-japansk setting till Kopparhavets hjältar.
 
Top