Mogger
Hipsteranka
Aha, ja, då kan jag se att Edwards kritik i det här fallet tycks stämma. Det finns ju absolut drag av enbart kosmetiska utläggningar vars utgång redan är avgjord. Men jag har svårt att se att detta skulle gå att överföra på många spel. Edwards återkommer ju flera gånger till att säga att det gäller många spel, och tycks också blanda spel med GM och spel utan GM utan att precisera vad GMs eventuella förekomst alls har med saken att göra.Verktyg i BitD:
I synnerhet klockorna känns okuvliga och konkreta. Jag upplever inte personligen Blades som ett spel som lämpar över kontrollen till SL:s godtycke eller egentligen så mycket godtycke alls.
- Engagement. Ni väljer vad för stöt ni gör och hur. Ni rullar ett slag för att sparka igång den direkt. Beroende på resultat kan ni rentav ha övervunnit ett par hinder innan ni börjar spela. Exempel: vi gör inbrott på banken, via fönstren på tredje våningen. "Okej. Du sittar hukad framför fönstret med en glasskärare och har precis skurit upp ett hål..." Det är stort fokus på att komma igång snabbt och inte planera saker i detalj.
- Flashbacks. Ni planerar alltså inte saker i detalj, men ni skall ändå få känslan av att vara brutalt kompetenta. Som om ni förberett er. Det här görs genom Flashbacks. De kanske tar era pistoler vid entrén till casinot. Helvete också. Men då kan du spela en Flashback som förklarar att du en vecka tidigare smög in på natten och gömde pistoler under blackjackbordet (mitt eviga exempel av någon anledning).
- Klockor. Exempelvis för larm, för stadsvakten, för vad som helst. När ni rullar tärningar finns en risk; om ni misslyckas pumpas de här klockorna mot ett okuvligt resultat som kan avsluta er stöt.
Men det är ju absolut en ståndpunkt att se verktygen som mer "high level".
Dock, jag är bara uppe på 15 minuter än så länge