Jag skulle bara vilja lägga till att min spelgrupp har spelat Kult (kanske 50-60 sessioner). Endast vid ett fåtal tillfällen har övernaturliga saker hänt. 95% av tiden så utspelar sig äventyr i en verklig värld där rollpersonerna får lösa mordgåtor och scanna fingeravtryck, utföra biljakter, konfrontera gangsters, utsättas för tortyr, desarmera bomber under motorhuven, leta sig fram i kloaker, övertala vakten för att komma in på museet efter stängningstid osv.
Det fungerar faktiskt hur bra som helst i nutida setting, utan magi eller spöken. Uppskattningen ligger i mordgåtan, interaktionen med andra människor, falska spår, jakter, plottwists osv.
Edit: Förtydligande, vi har alltså spelat mängder med
mordutredningar. Pappersarbete, krånglig byråkrati och tråkiga saker plockas bort. Dock så kan jag slänga in t.ex en krånglig åklagare för att krydda upp äventyret (Åklagaren väljer att lägga ner fallet trots att rollpersonerna tycker att bevisen håller vilket tvingar dem till att ta till "under bordet" -metoder).
Alltså, jag skapar inte tråkig byråkrati som saktar ner spelet, jag skapar en SLP som sätter käppar i hjulen för rollpersonerna vilket medför att de måste lösa utmaningen på något sätt. (Tror det är viktigt att belysa den skillnaden nu när vi pratar om "realism).
För att skapa en bra mordgåta (i min mening och erfarenhet) så krävs det att man skapar en tidslinje för brottet samt vilka vittnen som sett vad (och deras personliga agendor). Det kräver också att man tänker igenom alla ledtrådar som ska finnas (Dna, fingeravtryck, mordvapen, övervakningskameror, fotavtrycksanalyser, fibrer, däckspår, vittnesuppgifter, tidigare partners, släktingar, vänner osv) men det är ju inte svårt alls. Istället för att försöka täcka alla ledtrådar som kan tänkas finnas så placerar man endast in vad rollpersonerna kan hitta (T.ex så finns inget DNA eller fingeravtryck på brottsplatsen, men ett fotavtryck, en suddig inspelning på mobilen och ett alkoholiserat vittne finns).
Jag ser inga svårigheter i det alls, om jag missar något så improviserar jag.
Jag märker att tråden här håller på att halka ut på sidlinjen gällande definitionen av realism så jag gör ett litet förtydligande.
När jag pratar om realism så menar jag inte att man rollspelar när man väntar i köket på att kaffet ska koka i femton minuter eller hur många gånger man torkar sig när man sitter och skiter, det hade ju varit otroligt tråkigt.
När jag menar realism så menar jag att det utspelar sig i en realistisk värld men det finns ju fortfarande orealistiska saker så som en kampsportssnubbe som får dubbla actions eftersom han är kampsport-badass eller en enorm livvakt som kan pressa 250kg bänkpress som försöker björnkrama sönder rollpersonerna.
Bara för att man spelar i en semi-realistisk värld så behöver man ju inte dra växlarna hela vägen upp i taket och rollspela nageltrångsinfektioner, polisrapporter och tandborstning.