Kollade reglerna. Om man är gammal får man 340 EP. Magiskola kostar 5 poäng, så för att köpa skolvärde 6 kostar det med andra ord 30 poäng. Då har man runt 90% kvar av sina poäng.
6 i skolvärde kostar 4 poäng per steg att höja. Så man kan köpa 7 besvärjelser till skicklighet 10. Om man enbart vill köpa besvärjelser har man tillräckligt med poäng för att köpa FV6 i två magiskolor och man får ändå poäng över, då alla besvärjelser nedan kostar inte 4 poäng att höja.
Istället för att bygga en magiker listar jag de besvärjelser jag tycker är vettiga från magiboken.
Allmän magi
Skingra, Varseblivning
Animism
Gräsmat, Växtkunskap, Stigfinnare, Vindpil (1T10+1 i skada!), Öka (+1 på alla färdigheter per E), Örtrankor
Elementarmagi
Stenvägg (ex. bygga broar), Blixt, Energistråle, Förtrolla vapen, Knäcka (kvick! Förstör avståndsvapen direkt), Öppna
Häxmagi
Flykt, Kvastflygning, Låna varelse
Illusionism
Försköna/-fula (sälja saker), Distraktion, Röra sig ljudlöst, Illusionskopia
Mentalism
Språng, Balans, Karta, Larm, Snabbhet (+2/E på SMI-baserade färdigheter), Snubbla (kvick!),
Nekromanti
Dövhet, Gasmoln, Blindhet
Röstmagi (alla är kvicka!)
Tillkalla, Halt (paralyseras), Röstlyft, Stridsrop (+5 till alla kamrater på stridsfärdigheter), Tryckvåg
Stavmagi
Förlamning (kvick!), Spindelväv, Stavprojektil
Symbolism (måste förberedas, autolyckat och kvick vid aktivering)
Stopp, Lockelse, Fred
Jag undantog Drakmagi och Harmonism för jag har för mig att de kräver att man köper i andra färdigheter.
Så lite drygt 40 besvärjelser att välja bland. Själv hade jag en förkärlek för Snubbla, då den helt neutraliserar en varelse. Enligt EDD-reglerna får man bara kasta en sten eller dra en dolk om man låg ned och ändå ville strida. Så en jätte kunde ligga där utan några regler för att kasta stenar och utan något FV i Dolkar.