Jag skriver ner det här innan jag går och lägger mig och glömmer bort det.
Det faktum att det finns stridsregler och att rollpersonen har ett färdighetsvärde i slagsvärd medför nog att det känns naturligt att bara slå monstret med svärdet. Tänker ett rollspel där striderna mot monster aldrig är regelrätta strider, utan ett problem som ska lösas kreativt (medan problemet försöker döda dig). Så istället för att slå initiativslag och anfallsslag och räkna ut skador på kroppspoängen måste rollpersonerna arbeta sig fram till en lösning.
Exempel 1: Den stora levande statyn av brons med en urverksnyckel på ryggen. Statyn är oförstörbar och svingar ett enormt svärd mot rollpersonerna.
Potentiella lösningar: Fly in i en gång som är så smal att statyn inte kan följa efter. Klättra upp på statyns rygg och kila in en dolk så nyckeln inte kan rotera och statyn stannar.
Exempel 2: En landhaj som simmar genom jorden och angriper underifrån
Potentiella lösningar: Fly upp på fast berg där hajen inte kan simma. Eller stå kvar tills hajen angriper, kasta dig undan i sista sekunden och släng in en handgranat i hajens gap.
Exempel 3: Fruktansvärda demonhundar ledda av en ond domptör.
Potentiella lösningar: Gömma sig i träsket där stanken överväldigar hundarnas luktsinne. Eller döda domptören, så blir hundarna glada och viftar på svansarna.
Det faktum att det finns stridsregler och att rollpersonen har ett färdighetsvärde i slagsvärd medför nog att det känns naturligt att bara slå monstret med svärdet. Tänker ett rollspel där striderna mot monster aldrig är regelrätta strider, utan ett problem som ska lösas kreativt (medan problemet försöker döda dig). Så istället för att slå initiativslag och anfallsslag och räkna ut skador på kroppspoängen måste rollpersonerna arbeta sig fram till en lösning.
Exempel 1: Den stora levande statyn av brons med en urverksnyckel på ryggen. Statyn är oförstörbar och svingar ett enormt svärd mot rollpersonerna.
Potentiella lösningar: Fly in i en gång som är så smal att statyn inte kan följa efter. Klättra upp på statyns rygg och kila in en dolk så nyckeln inte kan rotera och statyn stannar.
Exempel 2: En landhaj som simmar genom jorden och angriper underifrån
Potentiella lösningar: Fly upp på fast berg där hajen inte kan simma. Eller stå kvar tills hajen angriper, kasta dig undan i sista sekunden och släng in en handgranat i hajens gap.
Exempel 3: Fruktansvärda demonhundar ledda av en ond domptör.
Potentiella lösningar: Gömma sig i träsket där stanken överväldigar hundarnas luktsinne. Eller döda domptören, så blir hundarna glada och viftar på svansarna.
Last edited: