Christoffer
It's all pig.
Men det finns ju en fåra här av spel som stämmer in på detta. Helt klart. Som Måns nämner är väl ex storyteller-spelen lite av ett flaggskepp här för många. Men även där verkar det ju spreta rejält från stenhård räls till PvP och intriger liksom. Tar mest upp tidiga motexempel för att vissa på att många spel som ex Traveller där en kanske tänker på en stor spelvärld och historik med fast utveckling som kommer iom olika utgåvor av reglerna, snarare inledningsvis var helt motsatt denna modell. Känns som det kanske är en epok inom utvecklingen av rollspel, kanske inte ens en epok utan kanske en affärsmodell om en ska vara lite cynisk, när stora kampanjer, metaplots, sl-har-alltid-rätt dominerar?Kanske, men det är inte det tråden är ute efter. Jag är ute efter en grupp grundläggande och fundamentala saker som kategoriserar en väldigt stor mängd rollspel. "Traditionella" kan vara fel term här. "standard" eller "vanliga" rollspel kunde vara bättre, men oavsett kommer folk att lägga in värderingar i den här termen och tycka att jag klankar ner på tradspel, så skit samma, tänker jag.
Tänker spontant på denna post: https://hexjunkie.com/2021/03/03/the-commodification-of-imagination
Last edited: