Här kommer en till tråd om en gammal regel i ett spel från Äventyrsspel.
I original-Mutant fanns det med ett pappersark som såg ut såhär:
Den skulle användas när en rollperson ville lista ut hur ett högteknologiskt föremål fungerade. En pjäs placerades på startrutan, sedan slog spelaren 1T4 och flyttade pjäsen i riktningen indikerad av siffran. Detta upprepades ett antal gånger. (15 för enkla fynd, 10 för normala och 5 för komplicerade) Om pjäsen nådde mål fattade rollpersonen hur prylen fungerade; om pjäsen åkte av planen fattade rollpersonen ingenting; om pjäsen var kvar på planen, men ej i mål, fick rollpersonen försöka igen en annan dag. Smarta rollpersoner fick räkna bort ett antal fyror och korkade rollpersoner fick räkna bort ett antal ettor.
Som ni ser kommer man oftast inåt med en etta, oftast medurs på en trea, moturs på en tvåa och utåt på en fyra, men inte alltid, och det tycks inte finnas något system för det, utan rutorna är lite olika på ett slumpmässigt sätt.
Det är inte en jättespännande mekanik, men skulle man kunna göra den spännande på något sätt?
I original-Mutant fanns det med ett pappersark som såg ut såhär:
Den skulle användas när en rollperson ville lista ut hur ett högteknologiskt föremål fungerade. En pjäs placerades på startrutan, sedan slog spelaren 1T4 och flyttade pjäsen i riktningen indikerad av siffran. Detta upprepades ett antal gånger. (15 för enkla fynd, 10 för normala och 5 för komplicerade) Om pjäsen nådde mål fattade rollpersonen hur prylen fungerade; om pjäsen åkte av planen fattade rollpersonen ingenting; om pjäsen var kvar på planen, men ej i mål, fick rollpersonen försöka igen en annan dag. Smarta rollpersoner fick räkna bort ett antal fyror och korkade rollpersoner fick räkna bort ett antal ettor.
Som ni ser kommer man oftast inåt med en etta, oftast medurs på en trea, moturs på en tvåa och utåt på en fyra, men inte alltid, och det tycks inte finnas något system för det, utan rutorna är lite olika på ett slumpmässigt sätt.
Det är inte en jättespännande mekanik, men skulle man kunna göra den spännande på något sätt?
Last edited: