Min dator på jobbet tänker, och då passade jag också på att tänka, och utarbetade en hypotes för en fyndplan.
(Och det här är ju helt meningslöst, eftersom det är en regeländring till en regelversion som inte varit aktuell på 35 år, men vem har sagt att tillvaron ska vara meningsfull?)
Den här fyndplanen har bara fem rutor efter varandra, med ruta 1 längst till vänster och ruta 5 längst till höger. De är markerade som följer:
1. Rollpersonen förstår hur prylen fungerar
2. Rollpersonen förstår vad prylen används till, men inte hur den aktiveras
3. Startruta - osäker metodik
4. Startruta - säker metodik
5. Rollpersonen ger upp
Den som ska undersöka ett föremål väljer om hen vill undersöka föremålet på ett säkert sätt (peta, vrida, klämma och titta) eller ett osäkert sätt (öppna, knacka och banka) och placerar en markör på rätt startruta.
Spelaren slår 1T4 ett antal gånger baserat på hur komplicerat föremålet är, enligt reglerna i regelboken.
Används säker metodik flyttas pjäsen enligt följande: Slår hen 1 flyttas pjäsen ett steg till vänster. Slår hen 4 flyttas pjäsen ett steg till höger. På 2 eller 3 händer ingenting.
Används osäker metodik flyttas pjäsen på samma sätt, men slås en fyra går föremålet sönder.
Precis som tidigare får rollpersonen försöka igen en annan dag om pjäsen inte kommit till ruta 1 eller 5 när undersökningen är slut.
Om rollpersonen använder säker metodik och kommer till ruta 5 kan hen välja att försöka igen en annan dag, men med osäker metodik, och börjar då på ruta 5.
Klart!