Theo
Hero
- Joined
- 20 Nov 2017
- Messages
- 1,098
Det är så jag kör med det också.Till Monster & Människor hade jag STO som en sekundär egenskap, en kategori, lite som i D&D (Pyttig, liten, medelstor etc).
Det är så jag kör med det också.Till Monster & Människor hade jag STO som en sekundär egenskap, en kategori, lite som i D&D (Pyttig, liten, medelstor etc).
Låter tryggt...
I nuvarande utkast har vi valt att behålla den klassiska uppsättningen grundegenskaper, men försöker se till att alla är viktiga på olika sätt.
Innebär det här att man får färre XP (eller att det krävs fler för att höja FV) om man har låg INT?Låter tryggt
Det finns ju olika sätt att spelmekaniskt göra fler grundegenskaper värdefulla. Det var en av sakerna (förutom stridssystemet) som fick mig att fastna för Mythras. Det finns ingen som du utan tvekan kan dumpa direkt. Även för en ren krigare är int,psy,kar värdefullt. (Påverkar initiativ och erfarenhet,påverkar de livsviktiga luckpoints och förmågan att hantera mentalt påfrestande situationer samt den sista hur mycket erfarenhet man kan få)
Det är väl det svåraste, att skapa ett system där det finns ett värde med alla grundegenskaper oavsett yrke.
C
INT läggs till förbättringsslaget, dvs högt värde ökar chansen att öka färdigheten (slå över färdighet med 100, lägg till intelligens. lyckas +1T4+1%, misslyckat +1%) KARisma på verkar hur pass bra man kan interagera med andra människor och få deras hjälp. Dvs är du i ett sammanhang där du har möjlighet att använda det så får du + på XP tärning.Innebär det här att man får färre XP (eller att det krävs fler för att höja FV) om man har låg INT?
Aha, ungefär som jag tänkte kring INT alltså, gillar´t!INT läggs till förbättringsslaget, dvs högt värde ökar chansen att öka färdigheten (slå över färdighet med 100, lägg till intelligens. lyckas +1T4+1%, misslyckat +1%) KARisma på verkar hur pass bra man kan interagera med andra människor och få deras hjälp. Dvs är du i ett sammanhang där du har möjlighet att använda det så får du + på XP tärning.
Ex. under ett scenario delas det ut 3 XP (varje XP kan användas till att höja en färdighet eller lära sig en ny, bland annat..) Rollpersonerna befinner sig i ett mindre samhälle och den som då har 13 i karisma får +1 XP, dvs 4XP. Motiveringen är att rollpersonen har lättare att hitta sparringpartners osv.
En Rollperson med 6 i karisma får istället -1 XP.
Det är betydligt bättre formulerat i reglerna.
ÄR rollpersonerna mitt ute i vildmarken så kan den med en kraftfullare personlighet inte använda den fördelen.
Jag tror att det är svårt att komma bort ifrån brytvärden i alla spel med grundegenskaper. men genom att låta det finnas brytvärden för alla egenskaper och kombinationer av egenskaper (som FYS/STO för KP och SMI/INT för initiativ och handlingar) kan man i alla fall minimera det.
"Dumpstats" var för mig en av de stora anledningarna till att jag är mindre förtjust i de varianter av D&D jag sneglat på (Och låsta yrken den största )
/C
Alltså, jag tror nästan aldrig vi använde någon GE i spel. Bara derivat: färdigheter och sekundära egenskaper.Mitt minne av BRP var att INT var användbart vid karaktärskapande då många färdigheter byggde på den, sen var det en död GE, kanske för att vi var 14 och dåliga på att rollspela den INT karaktären hade (och kanske för att vi inte hade mer än INT 7 själva )
Jag uttryckte mig klumpigt. För oss blev ofta INT men i ännu större utsträckning KAR oviktiga GE.Alltså, jag tror nästan aldrig vi använde någon GE i spel. Bara derivat: färdigheter och sekundära egenskaper.
Men då borde väl KAR öka när man blir hjälte? Och följaktligen kanske inte börja på 3-18 utan 2-11 eller liknande?Karisma kanske är just hjältegrundegenskapen. Ju högre Karisma du har, desto mer heroisk aura har du. Om det finns hjälteförmågor slår man mot Karisma för att använda dem. Och du lägger till Karisma till dina förbättringsslag som en hjältebonus.
Så är det i gamla RuneQuest. CHA ökas när folk får höra talas om dina hjältedåd, eller när du visar upp dig med någon imponerande magisk artefakt.Men då borde väl KAR öka när man blir hjälte?
I EDD så höjs ju KAR till 19 om man får ett Hjältepoäng. Så funkar nog med 3-18 och så får man +1 för hjältedådMen då borde väl KAR öka när man blir hjälte? Och följaktligen kanske inte börja på 3-18 utan 2-11 eller liknande?