Jag har spelat en sjuhelsikes massa BRP i fantasymiljö i mina dagar. Under en tioårsperiod blev det en ohemul mängd DoD, Stormbringer och Runequest. Men det är länge sedan. Efter det tidiga nittiotalet så har CoC nästan varit det enda BRP-spelet jag spelat. Mina minnen säger mig dock att genren och systemet funkade bra ihop.
Fast forward till idag. Jag spelleder Horror on The Orient Express till CoCs sjunde utgåva. Det går riktigt bra. Både jag och spelarna har askul och vi alla gillar systemet. Framförallt gillar vi de regeländringar som införts i den senaste versionen av spelet.
Allt var sweet and dandy tills en bit in i kampanjen. HotOE utspelas 1923 men det finns ett par prequelscenarion. Idén är jättebra. Istället för att spelarna får en handout som beskriver händelser i det förflutna så spelar man dem istället. Det första sprang mina spelare på när de läste ett manuskript om det fjärde korståget. Jag sade "Nu tar vi ett break från den vanliga kampanjen. Året är 1203 och ni är frankiska riddare." och lämnade över färdiga rollformulär.
För första gången på nära på 30 år skulle jag alltså rollspela strider med svärd, sköldar och ringbrynjor med BRP. Det system vars hanterande av detsamma jag alltid prisat. Det var ett uppvaknande lika brutalt som att få en betongsugga i huvudet. Det tog ju för fanken en evighet att slå ner någon, framförallt om sköldar var inblandade. CoC7 har annars både speedat upp och förenklat handgemängsreglerna. Och det är en av de saker jag verkligen gillat med utgåvan. Men det är så länge det bara varit de knytnävar, eldgafflar, värjkäppar och köksknivar som vanligen återfinns CoC. Så fort man slänger in sköldar och rustningar i ekvationen så blir striderna som sirap.
Jag blev tvungen att rannsaka mig själv. Hade det alltid varit så? Varför hade jag i sådana fall inga problem med det tidigare? Har andra spel spelade mellan då och nu gett mig andra referensramar? Har jag blivit otåligare med åldern? Jag vet inte. Det är heller inte den stora frågan. Utan det är "Hur fanken löser jag problemet?" för att det är nämligen dags igen. Ännu ett prequelscenario är under uppsegling och denna gång ska spelarna vara romerska legionärer på 300-talet. Samma svärd, rustningar och sköldar.
Som jag ser det så är som sagt sköldar den största boven i sammanhanget. Jag vill inte ta bort dem men jag vill inte att de ska förlänga varje strid på det sätt de gör som reglerna ser ut idag. Jag ser flera alternativ.
1. Ta bort funktionen Parry. Låt istället en sköld absorbera ett par poäng skada. Alla inblandade får fortsätta att nöja sig med de vanliga alternativen Attack, Dodge och Fight Back.
2. Låt en sköld ge bonustärning på Fight Back och/eller Dodge. Kanske kombinera med förslaget ovan?
3. Något annat.
Någon som har kommentarer eller bättre lösningar?
Fast forward till idag. Jag spelleder Horror on The Orient Express till CoCs sjunde utgåva. Det går riktigt bra. Både jag och spelarna har askul och vi alla gillar systemet. Framförallt gillar vi de regeländringar som införts i den senaste versionen av spelet.
Allt var sweet and dandy tills en bit in i kampanjen. HotOE utspelas 1923 men det finns ett par prequelscenarion. Idén är jättebra. Istället för att spelarna får en handout som beskriver händelser i det förflutna så spelar man dem istället. Det första sprang mina spelare på när de läste ett manuskript om det fjärde korståget. Jag sade "Nu tar vi ett break från den vanliga kampanjen. Året är 1203 och ni är frankiska riddare." och lämnade över färdiga rollformulär.
För första gången på nära på 30 år skulle jag alltså rollspela strider med svärd, sköldar och ringbrynjor med BRP. Det system vars hanterande av detsamma jag alltid prisat. Det var ett uppvaknande lika brutalt som att få en betongsugga i huvudet. Det tog ju för fanken en evighet att slå ner någon, framförallt om sköldar var inblandade. CoC7 har annars både speedat upp och förenklat handgemängsreglerna. Och det är en av de saker jag verkligen gillat med utgåvan. Men det är så länge det bara varit de knytnävar, eldgafflar, värjkäppar och köksknivar som vanligen återfinns CoC. Så fort man slänger in sköldar och rustningar i ekvationen så blir striderna som sirap.
Jag blev tvungen att rannsaka mig själv. Hade det alltid varit så? Varför hade jag i sådana fall inga problem med det tidigare? Har andra spel spelade mellan då och nu gett mig andra referensramar? Har jag blivit otåligare med åldern? Jag vet inte. Det är heller inte den stora frågan. Utan det är "Hur fanken löser jag problemet?" för att det är nämligen dags igen. Ännu ett prequelscenario är under uppsegling och denna gång ska spelarna vara romerska legionärer på 300-talet. Samma svärd, rustningar och sköldar.
Som jag ser det så är som sagt sköldar den största boven i sammanhanget. Jag vill inte ta bort dem men jag vill inte att de ska förlänga varje strid på det sätt de gör som reglerna ser ut idag. Jag ser flera alternativ.
1. Ta bort funktionen Parry. Låt istället en sköld absorbera ett par poäng skada. Alla inblandade får fortsätta att nöja sig med de vanliga alternativen Attack, Dodge och Fight Back.
2. Låt en sköld ge bonustärning på Fight Back och/eller Dodge. Kanske kombinera med förslaget ovan?
3. Något annat.
Någon som har kommentarer eller bättre lösningar?
Last edited: