Jag misstänker att att det var Thorgal du läste?Men få spel jag har spelat skulle kunna hantera denna typ av skytte på ett meningsfullt sätt utan situationsanpassade regler. Situationen är speciell i flera avseenden. Westerna har en träffmall - det skulle vara hjälpsamt. Och om man vänder på frågan: ska man välja bort utmaningar/berättelser, bara för att de inte stöds av regler?
Jag tycker att de flesta spel ofta lyckas lösa dessa situationer med befintliga grundregler. Det är bara frågan om att applicera dem på ett visst sätt.
Jag gillar sättet som Järn löser det på med "recept" som är exempel på en situation och hur man kan använda reglerna för att lösa dem. Det kan handla om tvist vid tinget, holmgång, förhandla priset och liknande. Men istället för att det är nya regler så är det tips på hur man kan använda de befintliga för att hantera olika situationer.
Jag tycker de är bra, eftersom det är tips så tynger de inte ner någonting, och det är lätt att komma på nya eller förändra de befintliga. En van SL behöver dem nog knappt alls, utan kan improvisera dem när situationen uppstår.
Jag hade nog löst duellen som du beskriver som en utmaning där man slår svårare och svårare slag för skyttefärdigheten. Missar man slaget så har man 50% chans att missa kompisen, annars får man slå för kritisk skada / göra skadeslag utan försvar eller vad som passar i systemet man kör (det ska ju finnas risk för död!). Psykandet och försöken att få andra att hoppa av hade jag nog helst löst med rollspelande, annars kan man ju tänka sig slag för manipulation osv.
Det intressanta är psykologin och att det är en rysk roulette som bygger på någon annans skicklighet.