Du kan (om du vill) börja med motiven och konflikterna, och sedan representera dem med SLP:s och/eller rollpersoner.
Exempel:
Premiss:
- Ett attraktivt zonfynd har gjorts och blivit den lokala snackisen. (En klassisk MacGuffin; det spelar knappt ens roll vad fyndet är.)
- Någon har gjort fyndet.
- Någon har fått nys om fyndet.
- Någon vill sno fyndet.
- Något har vaknat i zonen och vill ha tillbaka fyndet.
Spec:
- Det är en muterad lämmel och hennes familj (alla 2T100 stycken) som gjort fyndet. Någon har gjort fyndet: en muterad nomadlämmel.
- Lämlarna är nomader och därför lite svårfunna, men just denna lämmel har gjort illa sig och finns därför hos en läkare/livmedikus för tillfället och det är hon som råkat prata om det när hon feberyrat. Någon har fått nys om fyndet: läkaren.
- Fyndet har lämlarna satt upp ett system för att gömma i rörelse. Varje midnatt byter det händer inom lämmelgänget. Var är fyndet? I rörelse bland lämlarna.
- En köpman har fått nys om fyndet, och vet att en mäktig rik figur gillar exakt fynd av det här slaget. Någon vill sno fyndet: en köpman med en rik backare.
- Under tiden har en stridsrobot vaknat för att återbörda fyndet, men med inkomplett information. Någon har vaknat: en stridsrobot.
Nu har jag inte tänkt igenom detta mer än för detta inlägget, men härifrån kan det finnas flera ingångar för rollpersoner. Pratar de med läkaren? Bevittnar de en lämmelöverlämning? Konfronterar de stridsroboten? Blir de lejade av köpmannen? Vilken ingång rollpersonerna får kommer sannolikt påverka spelarnas syn på det hela.
Det finns även flera saker som rollpersoner kan tänkas utforska. Vad är fyndet för något? Vem är köpmannens backare och varför vill hen ha fynd från den här zonen? Etc.
Myntet snurrar i luften och kan landa lite hur som helst. Rollpersonerna kan lika väl bli lämmelfolkmördare som lämmelfolkhjältar eller planera en sinnrik heist mot lämlarna i rörelse. Eller vad som helst. Eller ingenting.
En sak jag tycker är viktig, som många skrivna scenarier jag läst missar, är att sätta
rollpersonerna som huvudroller. Ha inte SLP:s som gör coola saker när rollpersonerna tittar på, eller innan rollpersonerna anländer. Åtminstone jag spelar inte rollspel för att läsa Koola Stårys, utan för att kunna göra
vad som helst. Ett exempel på att flytta handlingen ytterligare ett steg framåt för att undvika detta hade varit att låta rollpersonerna göra fyndet istället för lämlarna, exempelvis.
Men som alltid är givetvis detta bara
min syn på saker och ting.