Rickard
Urverk speldesign
Tycker det är ett intressant perspektiv som @mini72 lyfter fram. Skulle vilja veta lite mer kring detta. Själv har jag gett ut rollspel och vet ungefär hur mycket pengar man måste ligga ut med som spelmakare och att projekten som jag sålt är vad som ger pengar till nästkommande projekt.Synd att det ska vara pengar som är drivande. så har det aldrig varit i rollspels världen. det känns nästan som om Fria ligan, dom är värst men det finns även andra, har satt som mål att släppa såmånga spel so möjligt är utan att sen ha en egentlig fortsättning. Å då frågar man - Varför? Pengar. När dom släpper ett spel så kan dom oxå släppa, oftast med i ett set så man måste köpa, tärningar, skärm och kort. Å som krank skrev så är det ju äventyr/kampanjer som är lite att jobba med å alltså mer kostsamt. Å t.ex tärnuingar å kort kostar i princip inget att fixa. Det har blivit jävligt snett någonstans. Tänk asjälva. Ett äv för 150 spänn tar ett ex antal timmar komma på, skriva å trycka. En modul för 300 ännu mer. Å ändå får du betala mer för en skärm, tärningar å kort än för ett äventyr plus en modul. Å inte nog med det. Dom spel dom faktiskt följer upp gör dom moduler till som dom "måste" släppa nya tärninga, kort och skärm till. Vad ska man säga. Men tyvärr stannar det inte där. Nu har dom kommit på att det är på Engelska dom tjänar pengar. Det började med att det som gjordes två språkigt efter ett tag fick prode. stopp på svenska medans det engelska fiortsatt. Nu har det gått så långt så nu bemödar dom sig inte ens med en svensk del. Å dom ska kalla sig rollspelare.
Jag undrar lite därför när gränsen är nådd för dig; när det "bara" blir kapitalistiskt pengarov av rollspel. För pengar behövs i branchen. Alla är rejält ... och då menar jag rejält underbetalda. Från skribenter till grafiska designer och framförallt illustratörer. Det är redan nu eldsjälar som driver rollspelsbranschen, enligt mina ögon. Utan dem hade spelen inte ens funnits i första fallet.
Tråden riktar sig naturligtvis främst till mini72.