Enstoeringen
Anonyma Psykonauter
- Joined
- 12 Apr 2021
- Messages
- 304
En oerhört svävande trådtitel som egentligen kan besvaras med ett ”vilket som helst - du bestämmer själv, dumsnut”. Jag är fullt medveten om detta, såklart, men om jag försöker att definierar detta lite närmare: vinterns ankomst här i Östergötland fick mig häromkvällen, på väg hem från arbetet, att fundera över vilken setting som allra bäst lämpade sig för ett klassiskt (men vuxet) sagoäventyr.
Jag frammanade under denna kvällspromenad bilden av en igensnöad liten by/stad i en dalsänka, där den stilla röken slingrar sig upp ur korsvirkeshusens murstockar, omgiven av mörka skogar och med ett slott som tronar på en höjd alldeles i närheten. Spelargruppen som pulsar fram i den lårhöga pudersnön med målet att finna nattlogi, lite värmande mat och en sprakande eldstad. I fjärran hörs gråbens ylande mot den fulla månen och stjärnorna glimmar i kapp med iskristallerna runtom dem.
Kanske var det bara den påtagliga kylan, kanske längtan hem till värmen och familjen, eller någon nedärvd vinterromantik som gjorde sig påmind. Men det kändes som en mysig plats att frambesvärja en kall vardagskväll mitt i veckan. Av någon anledning dök även bröderna Grimms sagor upp i huvudet och till kvällslektyr plockade jag fram Telegram förlags ypperliga (ocensurerade) samling.
Det slog mig ganska snart att dessa två, Jacob och Wilhelm, de centraleuropeiska folksagornas (kanske) främsta uttolkare är en outsinlig källa till äventyr och scenarior som med liten till (nästan) ingen arbetsinsats skulle kunna anpassas för en rollspelskontext (och har säkert så redan gjorts). Nästa tanke blev så frågan om vilken setting som bäst lämpar sig för detta. Självklart kan man placera detta i vilket system och vilken setting som helst (som jag skrev här ovan) men vilken färdig setting gör sig egentligen bäst för detta trop-tyngda sagospelande jag föreställer mig?
Jag ögnade iallafall igenom min egen bokhylla innan frukosten dagen efter och konstaterar att Nordiska väsen och Götterdämmerung/LexOccultum är ju förstås givna svar sett till tidsepokerna och tematiken de avhandlar. Det finns säkert fler exempel att ge på liknande spel. Men om vi (som jag) nu istället skulle vilja placera in detta sagostoff i en mer renodlad fantasy-setting. Var hamnar vi då?
Drakar och demoner, Symbaroum, Trudvang, Khelataar, Svärdets sång, Ensamma vargen, Fantasy!, Hjältarnas väg, Järn, Mörk borg?
Några av dessa, andra verkligen inte, skulle nog passa med lite skruvande och hemsnickerier. Dock föll blicken på två spel som kändes mer eller mindre givna: WFRP (mer) och Zweihänder (mindre).
WFRP har nog egentligen allt det där jag eftersöker till att kasta in spelarna i en färdig värld av väsen, häxor och bestar. Lägg därtill degenererade baroner och baronessor (om det är med altare helgade åt mörka krafter eller spetsiga hörntänder är mig just nu egalt) så blir det en cocktail jag nog gärna beställer.
Så till avslutningen i denna tl;dr-trådstart; i vilken spelvärld skulle ni placera ”ert” Grimm-inspirerade äventyr? Finns det något bättre alternativ till min egen slutsats?
Förlåt mig för att jag inte kunde hålla mig kort och tack för ordet.
Jag frammanade under denna kvällspromenad bilden av en igensnöad liten by/stad i en dalsänka, där den stilla röken slingrar sig upp ur korsvirkeshusens murstockar, omgiven av mörka skogar och med ett slott som tronar på en höjd alldeles i närheten. Spelargruppen som pulsar fram i den lårhöga pudersnön med målet att finna nattlogi, lite värmande mat och en sprakande eldstad. I fjärran hörs gråbens ylande mot den fulla månen och stjärnorna glimmar i kapp med iskristallerna runtom dem.
Kanske var det bara den påtagliga kylan, kanske längtan hem till värmen och familjen, eller någon nedärvd vinterromantik som gjorde sig påmind. Men det kändes som en mysig plats att frambesvärja en kall vardagskväll mitt i veckan. Av någon anledning dök även bröderna Grimms sagor upp i huvudet och till kvällslektyr plockade jag fram Telegram förlags ypperliga (ocensurerade) samling.
Det slog mig ganska snart att dessa två, Jacob och Wilhelm, de centraleuropeiska folksagornas (kanske) främsta uttolkare är en outsinlig källa till äventyr och scenarior som med liten till (nästan) ingen arbetsinsats skulle kunna anpassas för en rollspelskontext (och har säkert så redan gjorts). Nästa tanke blev så frågan om vilken setting som bäst lämpar sig för detta. Självklart kan man placera detta i vilket system och vilken setting som helst (som jag skrev här ovan) men vilken färdig setting gör sig egentligen bäst för detta trop-tyngda sagospelande jag föreställer mig?
Jag ögnade iallafall igenom min egen bokhylla innan frukosten dagen efter och konstaterar att Nordiska väsen och Götterdämmerung/LexOccultum är ju förstås givna svar sett till tidsepokerna och tematiken de avhandlar. Det finns säkert fler exempel att ge på liknande spel. Men om vi (som jag) nu istället skulle vilja placera in detta sagostoff i en mer renodlad fantasy-setting. Var hamnar vi då?
Drakar och demoner, Symbaroum, Trudvang, Khelataar, Svärdets sång, Ensamma vargen, Fantasy!, Hjältarnas väg, Järn, Mörk borg?
Några av dessa, andra verkligen inte, skulle nog passa med lite skruvande och hemsnickerier. Dock föll blicken på två spel som kändes mer eller mindre givna: WFRP (mer) och Zweihänder (mindre).
WFRP har nog egentligen allt det där jag eftersöker till att kasta in spelarna i en färdig värld av väsen, häxor och bestar. Lägg därtill degenererade baroner och baronessor (om det är med altare helgade åt mörka krafter eller spetsiga hörntänder är mig just nu egalt) så blir det en cocktail jag nog gärna beställer.
Så till avslutningen i denna tl;dr-trådstart; i vilken spelvärld skulle ni placera ”ert” Grimm-inspirerade äventyr? Finns det något bättre alternativ till min egen slutsats?
Förlåt mig för att jag inte kunde hålla mig kort och tack för ordet.
Last edited: