Eon Witcher-inspirerat homebrew till EON

ManU77

Veteran
Joined
27 Nov 2013
Messages
63
Nu när säsong 2 av The Witcher-serien kommit kan man ju inte låta bli att bli inspirerad. EONs regler och Mundanas Dark Fantasy stämning tycker i alla fall jag passar utmärkt för The Witcher-inspirerat spel. Finns det någon kreativ EON-fantast där ute som gjort nåt hemmasnickrat med The Witcher som inspiration? Hade varit intressant i så fall att ta del av. :)
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,399
Location
Marjura
Oftast brukar hacks göras till ’enklare’ indiesystem, det är nog för mycket plock att porta från Witcher rpg som väl är tungt?
PS mycket snygga tärningset etc från Q Workshop till Witcher
 

ManU77

Veteran
Joined
27 Nov 2013
Messages
63
Oftast brukar hacks göras till ’enklare’ indiesystem, det är nog för mycket plock att porta från Witcher rpg som väl är tungt?
PS mycket snygga tärningset etc från Q Workshop till Witcher
Mm... jo jag kan tänka mig det. Dock ser jag EON IV och dess regelsystem som ytterst väl kompatibelt med känslan i The Witcher. Med lite... eller mycket... jobb kan det bli riktigt bra, tror jag. :)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
Jag har inte använt EON för att köra Witcher, och jag har inte sett säsong 2 av The Witcher än, men på rak arm känns systemet väldigt rätt. För Witcher-egenskaper såsom mörkersyn etc. är ju Eons Expertissystem helt perfekt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Tycker också det känns rätt. Jobbet är väl att ersätta Eons kulturer med nya från Witchers värld.
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,121
Location
Sthlm
Jag tycker, utan att ha haft koll på vad som hänt med Eon 4 också att det låter som att Mundana är en bra miljö för kombon sagoinspirerat monsterjägande korstat med storpolitik.
 

ManU77

Veteran
Joined
27 Nov 2013
Messages
63
Tycker också det känns rätt. Jobbet är väl att ersätta Eons kulturer med nya från Witchers värld.
Jag tänker mig att man kan spela i Mundana. Med de kulturer som finns där. Så som jag tänker kommer jobbet bestå i att skapa de folkslag, miljöer och arketyper som kan representera muterad människa, skolan man tränats i och yrket Monsterjägare. Efter det kommer sådana saker som tecknen. Hur skulle de se ut regelmässigt? Är varje tecken en egen Aspekt? Eller en egen expertis och att tecknets effekter ökar allt eftersom man blir bättre i expertisen, lite så som händer med stridskonster. Regler för silver- eller försilvrade vapen finns redan så där behöver man inte göra så mycket. Kanske olika stridskonster med ingående moment beroende på vilken skola man tillhör. Hur man brygger drycker, gör oljor och annat drog- eller alkemirelaterat. Det finns en del att klura ut. :p
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Jag tänker mig att man kan spela i Mundana. Med de kulturer som finns där. Så som jag tänker kommer jobbet bestå i att skapa de folkslag, miljöer och arketyper som kan representera muterad människa, skolan man tränats i och yrket Monsterjägare. Efter det kommer sådana saker som tecknen. Hur skulle de se ut regelmässigt? Är varje tecken en egen Aspekt? Eller en egen expertis och att tecknets effekter ökar allt eftersom man blir bättre i expertisen, lite så som händer med stridskonster. Regler för silver- eller försilvrade vapen finns redan så där behöver man inte göra så mycket. Kanske olika stridskonster med ingående moment beroende på vilken skola man tillhör. Hur man brygger drycker, gör oljor och annat drog- eller alkemirelaterat. Det finns en del att klura ut. :p
Ah, ja det är ju betydligt enklare! Och ska jag vara ärlig hade jag nog struntat i att ens göra det. Spela prismonsterjägare i Mundana. Klart :)
 

ManU77

Veteran
Joined
27 Nov 2013
Messages
63
Ah, ja det är ju betydligt enklare! Och ska jag vara ärlig hade jag nog struntat i att ens göra det. Spela prismonsterjägare i Mundana. Klart :)
Mm... men det hade inte jag. Hela tråden handlar ju om att låta sig inspireras av The Witcher-serien (böckerna, spelen och tv-serien). Utan dessa utmärkande drag (tecken, drycker, mutationer, osv...) blir det inte Witcher-inspirerat. Enligt mig då, såklart. :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Mm... men det hade inte jag. Hela tråden handlar ju om att låta sig inspireras av The Witcher-serien (böckerna, spelen och tv-serien). Utan dessa utmärkande drag (tecken, drycker, mutationer, osv...) blir det inte Witcher-inspirerat. Enligt mig då, såklart. :)
Ja, jag menade kanske mer att just att låta sig inspireras inom ramen som Mundana sätter.

Jag har.dock för dålig koll på vad det innebär. Har inte superbra kännedom om Witcher.
 

ManU77

Veteran
Joined
27 Nov 2013
Messages
63
Ja, jag menade kanske mer att just att låta sig inspireras inom ramen som Mundana sätter.

Jag har.dock för dålig koll på vad det innebär. Har inte superbra kännedom om Witcher.
Läs böckerna! Se gärna serien också, men böckerna är bättre. :)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
Jag tänker mig att man kan spela i Mundana. Med de kulturer som finns där. Så som jag tänker kommer jobbet bestå i att skapa de folkslag, miljöer och arketyper som kan representera muterad människa, skolan man tränats i och yrket Monsterjägare. Efter det kommer sådana saker som tecknen. Hur skulle de se ut regelmässigt? Är varje tecken en egen Aspekt? Eller en egen expertis och att tecknets effekter ökar allt eftersom man blir bättre i expertisen, lite så som händer med stridskonster. Regler för silver- eller försilvrade vapen finns redan så där behöver man inte göra så mycket. Kanske olika stridskonster med ingående moment beroende på vilken skola man tillhör. Hur man brygger drycker, gör oljor och annat drog- eller alkemirelaterat. Det finns en del att klura ut. :p
Jag hade absolut skippat att använda aspekterna och kört på dom expertiser. Deras 'tecken' som de kallar det är ofta ganska så snäva och påminner mer om en enda besvärjelse snarare än en hel aspekt.

Som stridskonst hade jag tagit inspiration från St: Eoboths teknik från sidan 220 i Strid & Död. Den har rätt vapentyp (stort jäkla svärd) och har även tekniken Monsterdräpare, vilket känns väldigt lämpligt.

Det klurigare blir att representera en muterad människa - Geralt är ju rent fysiskt på en helt annan nivå än en vanlig människa. Kanske spekulera i vad karaktären bör kunna armbryta med utan större problem och sen statta fysiskt efter det? Är karaktären stark som ett troll? Det känns rätt så rimligt för en Geralt-typ. Då borde grundstyrkan ligga runt 6T6 istället för runt 2T6 som en vanlig människa startar med, tex.
 

ManU77

Veteran
Joined
27 Nov 2013
Messages
63
Jag hade absolut skippat att använda aspekterna och kört på dom expertiser. Deras 'tecken' som de kallar det är ofta ganska så snäva och påminner mer om en enda besvärjelse snarare än en hel aspekt.

Som stridskonst hade jag tagit inspiration från St: Eoboths teknik från sidan 220 i Strid & Död. Den har rätt vapentyp (stort jäkla svärd) och har även tekniken Monsterdräpare, vilket känns väldigt lämpligt.

Det klurigare blir att representera en muterad människa - Geralt är ju rent fysiskt på en helt annan nivå än en vanlig människa. Kanske spekulera i vad karaktären bör kunna armbryta med utan större problem och sen statta fysiskt efter det? Är karaktären stark som ett troll? Det känns rätt så rimligt för en Geralt-typ. Då borde grundstyrkan ligga runt 6T6 istället för runt 2T6 som en vanlig människa startar med, tex.
Jag tänker mig betydligt mindre skillnader mellan vanligt folk och dessa muterade varianter. Sedan kan man, under spelets gång, höja även egenskaper om man känner att man vill det. Vidare tror jag det är klokt att låta drycker av olika slag göra skillnad de också.

Stridskonster bör nog modifieras utifrån vilken skola man tillhör. Men S:t Eoboths teknik var ingen dum idé att utgå ifrån.
 
Top